VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- doktrína o světské a duchovní suverenitě papeže a jeho neomylnosti (počátek a vrchol suverenity církevní moci)
teorie o univerzalitě – svět je univerzální jako jedno tělo, nemůže mít více hlav; jedinou hlavou je hlava moci církevní
teorie o vyšších úkolech duchovní moci a o její nadřazenosti nad nedokonalou mocí světskou
teorie dvou mečů (hlava římskost církve je správce dvou mečů, rozhoduje, komu svěří meč ke správě světské moci), teorie vikariátu, papež a reprezentant římského lidu
Společenská smlouva – smluvní zakládací akt
tacitní – není nutný aktivní projev vůle; smlouva může mít i charakter smlouvy uzavřené mlčky
vztah mezi společnosti a státem se začíná postupně nazírat jako na smluvní vztah
Rané podoby společenské smlouvy (počátky ideje světské suverenity)
(data jen orientační, k zařazení do období)
(týká se suverenity světské moci)
→ Dante Alighieri (1265 – 1321)
idea suverenity císaře => císař nezávislý – neodvozuje svoji moc od nejvyššího pozemského představitele církve, ale přímo od Boha (neexistuje transmiter, nositel církevní moci, jde přímo o Boha)
→ zdroj státní moci přímo v Bohu
→ Marsilius z Padovy
Defensor pacis
„stát by mělo být něco praktického“ – navazuje na Aristotela; stát je světská instituce, má mít praktický účel
→ idea suverenity lidu => zdroj moci státu není v Bohu nebo v hlavě římskokatolického státu, ale přímo v lidu
- světská moc je legitimována mocí lidu jen k tomu účelu, kterému má sloužit (stát je institucí racionální)
- ne všichni členové společnosti mají totožné úmysly, k regulaci uspořádání společenských vztahů má sloužit právo (uznává, že právo nemusí být vždy spravedlivé, ale vždy musí přinést sankci)
- orgány státu by měly být vytvářeny na zastupitelském principu, tento princip doporučoval i pro vnitřní organizaci církve (když dochází ke zneužívání státní moci, lid může tohoto člověka od moci násilně odtrhnout, právo lidu na odpor)
pro stát a pro společnost je podstatná kvalita práva – tj. právo je tím prostředkem, kterým se projevuje stát
právo a znaky rozumné vlády/zřízení: a) zákonodárství náleží lidu (ať přímo nebo zprostředkovaně) – zákony si mají dávat lidé sami, protože „každý lépe poznává zákon, který sám sobě dává“
b) zákonodárná moc ustavuje, kontroluje, mění a sesazuje exekutivu
→ William z Ockhamu
světská moc není závislá na moci církevní, naopak ve světských záležitostech se musí světské moci podřídit i moc duchovní
pokud existuje spojení mezi mocí světskou a duchovní, tak je to pouze spojení přes jednotlivce o osobu, která je pokřtěná a je poddaným (občanem), (člověk se musí nejprve chovat jako člověk, a potom až jako pokřtěný)
světská moc je z hlediska svého základu odvozována od lidu (od poddaných), (lid může moc opravovat a odvolávat, moc se tvoří z mandátu od lidu)
právo lidu na odstranění vlády
jednotlivec: občan