ČPD_Kabrheloviny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
MINULÉHO STOLETÍ
V době právnické dvouletky převládalo přesvědčení, že trestní právo správní tvoří
specifickou součást správního práva, upravující postih za méně společensky nebezpečné
delikty. Jejich řešení mělo být uskutečňováno správními orgány, tedy mimosoudní cestou.
Druhý paragraf trestního zákona správního stanovil, že „podle tohoto zákona se stíhají jako
přestupky jen činy, které nejsou trestné podle trestního zákona soudního.“Trestní zákon
správní se podobně jako ten soudní dělil na obecnou a zvláštní část (v té byly vyjmenovány
jednotlivé skutkové podstaty).
§136 – překročení uzavírací hodiny
Kdo překročí uzavírací hodinu v podnicích hostinských a výčepnických nebo kdo se po
uzavírací hodině v takovém podniku zdržuje, bude potrestán pokutou do 25.000 Kčs nebo
odnětím svobody až na jeden měsíc.
I zde se tresty dělily do dvou kategorií – hlavní a vedlejší. Mezi hlavními byly odnětí
svobody, veřejné pokárání a pokuta, mezi vedlejšími propadnutí jmění, zákaz činnosti,
zákaz pobytu, propadnutí věci a uveřejnění nálezu.
Trestní řízení správní bylo upraveno zák. č. 89/1950 Sb. Rozhodování o přestupcích
příslušelo národním výborům. Novela z roku 1953 však přenesla rozhodování o
závažnějších přestupcích na soudy (čímž však bylo zpochybněno samotné jádro této
koncepce).
ČPD – OTÁZKY KE ZKOUŠCE; pro PrF MUNI 2012 Miloslav Kabrhel
124
Národním výborům byly svěřeny široké pravomoci – mohly např. rozhodovat o uvalení
vazby, mohly omezit volnost pohybu či nařizovaly domovní prohlídku.
Přestupky byly projednávány v ústním nebo písemném jednání. Mohly také být vyřízeny
v blokovém nebo příkazním řízení.
Ústní jednání bylo zpravidla neveřejné, obviněnému musela být poskytnuta možnost
vyjádřit se ke skutečnostem, které mu byly kladeny za vinu. V blokovém řízení rozhodovaly
orgány zmocněné národními výbory nebo ministerstvem vnitra o méně závažných
přestupcích přímo na místě, v příkazním řízení mohly výkonné orgány národních výborů