Praktikum - 1. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
schopnost převzít závazky vyplývající z členství
proces rozšiřování Unie (čl. 40 SEU)
možná kandidátská země podá žádost o členství Radě (ta informuje Evropský parlament a národní parlamenty)
první rozhodnutí je realizováno na úrovni Unie, když o žádosti rozhoduje Rada (jednomyslně) po konzultaci s Komisí a se souhlasem EP (většinou všech poslanců)
poté následuje vyjednávání a přijímání dohody o přistoupení
stranami jsou kandidátská země a stávající členské země Unie
po přijetí (podpisu dohody) – proces její ratifikace podle vnitrostátních pravidel všech států
dohoda o přistoupení vstoupí v platnost po úspěšné ratifikaci všemi smluvními stranami (28 + 1)
otázka možného vystoupení
upraveno v čl. 50 SEU od účinnosti Lisabonské smlouvy
do t doby připouštěno na základě Vídeňské úmluvy o smluvním právu (1969)
má být konsenzuálním procesem
stát musí oznámit svůj záměr Evropské radě, ta přijme pokyny pro jednání Unie o uzavření dohody o podmínkách vystoupení (za Unii vede pověřený vyjednavač), po jednáních uzavírá dohodu o vystoupení za Unii Rada se souhlasem Evropského parlamentu
orgány mají možnost ovlivnit proces a podmínky vystupování státu, ne však samotné vystoupení
vystoupení zůstává jednostranným, autonomním rozhodnutím vystupujícího státu – dohoda o vystoupení není absolutní podmínkou zániku členství
pokud nedojde k jejímu dojednání nebo přijetí, zanikne členství ve lhůtě dvou let od okamžiku, kdy stát oznámil Evropské radě svůj záměr
vystoupení podle čl. 50 SEU je jediným způsobem ukončení členství, který právo EU upravuje
Pravomoci Evropské Unie – obecný rámec
EU působí jako samostatná entita, jistý druh suveréna nezávisle a samostatně spravujícího agendu, která jí byla svěřena
rozsah i obsah realizovaných pravomocí je určován zásadou přenosu/svěření
originární nositel, tj. členské státy, propůjčuje část svých pravomocí supranacionálnímu subjektu = EU
Unie smí jednat jen v oblastech, ve kterých ji členské státy svěřily pravomoci
pravomoci Unie jsou rozděleny na:
výlučné pravomoci
sdílené pravomoci
podpůrné, koordinační a doplňkové pravomoci
výlučné pravomoci
čl. 3 SFEU
celní unie, dodržování pravidel hospodářské soutěže, měnová politika pro státy eurozóny, zachování biologických mořských zdrojů, společná obchodní politika
v této skupině má Unie primární právotvorné oprávnění
členské státy zde plní 2 role:
role subsidiární – jednat mohou pouze tehdy, když jsou k tomu Unií zmocněny
role prováděcí – mohou přijímat akty k provedení unijních pravidel
sdílené pravomoci
čl. 4 SFEU
všechny oblasti, které nejsou výlučné nebo podpůrné (zbytková oblast)
např. oblast vnitřního trhu, prostor svobody, bezpečnosti a práva, ochrana spotřebitele, vytváření transevropských sítí