Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 1. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Národní parlamenty a Evropská unie

  • výrazné posilnění postavení národních parlamentů po účinnosti Lisabonské smlouvy

  • právo EU jim přiznává důležité pravomoci, díky nimž má být zvýšena demokratická legitimita Unie a zabezpečena ochrana národních zájmů členských států

  • čl. 12 SEU – národní parlamenty přispívají k dobré fungování Unie tím, že:

    • se účastní na legislativní činnosti EU

    • vykonávají dohled nad dodržováním zásady subsidiarity

      • strážci dělby pravomocí

      • možnost vyjádřit svůj postoj k navrženému legislativnímu aktu

    • účastní se na unijní politice a v rámci prostoru svobody, bezpečnosti a práva

    • účastní se na procesu revize Smluv

      • u zjednodušeného postupu má vnitrostátní parlament právo vyslovit nesouhlas se změnou Smluv a tím změně zabránit = právo červené karty

    • zapojeny do procedury přijímání nových členských zemí

    • v rámci tzv. meziparlamentní spolupráce (spolu s EP řeší otázky spojené s integrací)

Evropská rada

  • vrcholný politický orgán EU

  • podle čl. 15 odst. 2 SFEU tvoří ER hlavy států nebo předsedové vlád společně s jejím předsedou a předsedou Komise = 30 členů (zasedání se účastní i vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku)

  • Lisabonská smlouva zavedla stálé předsednictví – předsedou ER je osoba volená samotnou ER na období 2,5 roku

    • první byl Herman Van Rompuy – momentálně 2. volební období

    • předseda připravuje, svolává, řídí zasedání ER

  • zasedání se musí konat minimálně dvakrát za půl roku, místem setkání je obecně Brusel

  • působí jako kolektivní orgán, politická rozhodnutí přijímá konsenzem, u dalších rozhodování je vymezeno, jakou většinou (prostou, kvalifikovanou nebo jednomyslně)

    • hlasování se neúčastní předseda ER ani předseda Komise

  • je to orgán, který dává Unii nezbytné podněty pro její rozvoj a vymezuje obecné politické směry tohoto rozvoje (mozek nebo kuchyně evropské integrace)

  • jsou zde přijímána nejzásadnější rozhodnutí pro budoucí vývoj Unie

  • nevykonává běžnou legislativní funkci

  • důležité rozhodovací pravomoci:

    • rozhodování o tom, jestli stát závažným způsobem trvale porušuje základní hodnoty Unie (čl. 7 SEU)

      • zavedeno Amsterodamskou smlouvou

      • nebylo nikdy využito

      • nástroj významné politické kontroly, záchranná brzda a krajní řešení

    • vymezuje obecné a strategické směry společné zahraniční a bezpečnostní politiky EU (čl. 26 SEU) a může rozhodovat o zahájení společné obrany (čl. 42 SEU)

    • přijímá důležitá rozhodnutí při změnách smluv – ovlivňuje podobu primárního práva EU (čl. 48 SEU)

    • participuje na procesu přijímání nových členů EU (jako hlavní strategicko-politický orgán) – čl. 49 SEU

    • kreační pravomoc

      • navrhuje EP kandidáta na funkci předsedy Komise a formálně jmenuje Komisi jako celek (čl. 17 odst. 7 SEU)

Témata, do kterých materiál patří