Praktikum - 1. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Národní parlamenty a Evropská unie
výrazné posilnění postavení národních parlamentů po účinnosti Lisabonské smlouvy
právo EU jim přiznává důležité pravomoci, díky nimž má být zvýšena demokratická legitimita Unie a zabezpečena ochrana národních zájmů členských států
čl. 12 SEU – národní parlamenty přispívají k dobré fungování Unie tím, že:
se účastní na legislativní činnosti EU
vykonávají dohled nad dodržováním zásady subsidiarity
strážci dělby pravomocí
možnost vyjádřit svůj postoj k navrženému legislativnímu aktu
účastní se na unijní politice a v rámci prostoru svobody, bezpečnosti a práva
účastní se na procesu revize Smluv
u zjednodušeného postupu má vnitrostátní parlament právo vyslovit nesouhlas se změnou Smluv a tím změně zabránit = právo červené karty
zapojeny do procedury přijímání nových členských zemí
v rámci tzv. meziparlamentní spolupráce (spolu s EP řeší otázky spojené s integrací)
Evropská rada
vrcholný politický orgán EU
podle čl. 15 odst. 2 SFEU tvoří ER hlavy států nebo předsedové vlád společně s jejím předsedou a předsedou Komise = 30 členů (zasedání se účastní i vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku)
Lisabonská smlouva zavedla stálé předsednictví – předsedou ER je osoba volená samotnou ER na období 2,5 roku
první byl Herman Van Rompuy – momentálně 2. volební období
předseda připravuje, svolává, řídí zasedání ER
zasedání se musí konat minimálně dvakrát za půl roku, místem setkání je obecně Brusel
působí jako kolektivní orgán, politická rozhodnutí přijímá konsenzem, u dalších rozhodování je vymezeno, jakou většinou (prostou, kvalifikovanou nebo jednomyslně)
hlasování se neúčastní předseda ER ani předseda Komise
je to orgán, který dává Unii nezbytné podněty pro její rozvoj a vymezuje obecné politické směry tohoto rozvoje (mozek nebo kuchyně evropské integrace)
jsou zde přijímána nejzásadnější rozhodnutí pro budoucí vývoj Unie
nevykonává běžnou legislativní funkci
důležité rozhodovací pravomoci:
rozhodování o tom, jestli stát závažným způsobem trvale porušuje základní hodnoty Unie (čl. 7 SEU)
zavedeno Amsterodamskou smlouvou
nebylo nikdy využito
nástroj významné politické kontroly, záchranná brzda a krajní řešení
vymezuje obecné a strategické směry společné zahraniční a bezpečnostní politiky EU (čl. 26 SEU) a může rozhodovat o zahájení společné obrany (čl. 42 SEU)
přijímá důležitá rozhodnutí při změnách smluv – ovlivňuje podobu primárního práva EU (čl. 48 SEU)
participuje na procesu přijímání nových členů EU (jako hlavní strategicko-politický orgán) – čl. 49 SEU
kreační pravomoc
navrhuje EP kandidáta na funkci předsedy Komise a formálně jmenuje Komisi jako celek (čl. 17 odst. 7 SEU)