Praktikum - 1. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Komise jako celek je schvalována EP a formálně jmenována Evropskou Radou
je jako sbor odpovědná EP, ten ji může vyslovit nedůvěru
funkce jednotlivého komisaře zaniká:
po uplynutí mandátu 5 let
smrtí
odstoupením
vlastním rozhodnutím
po rozhodnutí EP
na základě výzvy předsedy Komise
odvoláním
rozhodnutí Soudního dvora na návrh Rady nebo Komise, čl. 247 SFEU
působí jako sbor a na rozhodnutích se usnáší většinou hlasů svých členů
zastupuje supranacionální zájmy
pravomoci:
participace na legislativním procesu
dvě základní role:
držitelka výrazného iniciačního monopolu
omezen v oblasti Společné zahraniční a bezpečnostní politiky
obecně platí, že legislativní akty mohou být přijímány pouze na její návrh
motor integrace
prováděcí orgán
může přijímat akty v přenesené působnosti (na základě přenosu pravomoci obsaženého v legislativním aktu, čl. 290 SFEU) nebo prováděcí akty
považována za „strážkyni zřizovacích smluv“
dohlíží na uplatňování práva EU
má dbát na to, aby Smlouvy a na ně navazující legislativa byly členskými státy dodržovány
pokud by zde bylo porušení, může na daný stát podat k Soudnímu dvoru žalobu na neplnění povinnosti (čl. 258 SFEU)
oblast vnějších vztahů EU
obecně působí jako zástupce Unie
iniciuje sjednávání mezinárodních dohod
přímo vede jednání o uzavření mezinárodních dohod
vše mimo oblast Společné zahraniční a bezpečnostní politiky
Soudní dvůr Evropské Unie
soudní orgány členských států
jsou považovány za řádné unijní soudy a díky přímé použitelnosti a aplikační přednosti unijního práva v právu národním jsou povinny unijní pláno plně aplikovat
v případě pochybností ohledně výkladu či platnosti mají národní soudy k dispozici řízení o předběžné otázce (čl. 267 SFEU)
Soudní dvůr EU prostřednictvím tohoto řízení zajišťuje uniformní aplikaci unijního práva ve všech členských státech
realizace je garantována i prostřednictvím práva na zákonného soudce
historie:
na počátku byl vytvořen Soudní dvůr na úrovni celounijní
měl sídlo v Lucemburku
jediný soudní orgán, který se vnitřně dále nečlenil
poté došlo k přetížení a byla nutnost unijní systém reformovat
JEA (1986) – umožnil zřízení Soudu prvního stupně(1989), který byl připojen k Soudnímu dvoru
jako samostatný soud se Soud prvního stupně konstituoval až na základě Smlouvy z Nice (2001)
tato smlouva také umožnila připojení soudních komor k Soudu prvního stupně
jako první soudní komora vznikl Soud pro veřejnou službu (2005)
v současné době se Soudní dvůr Evropské unie člení na:
Soudní dvůr
nejvyšší unijní soud
stojí na vrcholu soudní hierarchie
směřují k němu opravné prostředky od Tribunálu
má výlučnou pravomoc rozhodovat některé druhy žalob (např. žaloby na porušení unijního práva členským státem či řízení o předběžné otázce)