Praktikum - 5. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
postavení jednotlivce ohledně řízení je charakterizováno několika prvky:
- jednotlivec nemá oprávnění řízení zahájit - nemůže se tedy přímo obrátit na SD 
- takováto žaloba by byla odmítnuta 
 
- v případě, že soud nezahájí obligatorní řízení, kdy budou splněny podmínky čl. 267 pododstavec 3 SFEU a rozhodnutí CILFIT, bude se jednat o porušení unijního práva soudem členského státu - jednotlivec se za podmínek stanovených SD může domoci náhrady škody za porušení unijního práva soudcem členského státu (C-224/01 Gerhard Köbler v. Rakousko) 
 
- v případě českého právního řádu může jednotlivec podat stížnost k ÚS ČR s tím, že svévolné a neodůvodněné nepoložení předběžné otázky soudem posledního stupně je porušením práva na zákonného soudce - II. ÚS 1009/08 Pfizer 
- podle ÚS soudce musí ukázat důvody, proč řízení nezahájil a vypořádat se s kritérii vymezenými v rozhodnutí CILFIT, a to nikoli pouze formálně 
 
- jednotlivec může dát podnět ke Komisi a ta může zahájit řízení na porušení unijního práva členským státem - jednotlivec ale nemá formalizované postavení 
 
čl. 267 odst. 2 SFEU
- pokud proti rozhodnutí vnitrostátního soudu je přípustný opravný prostředek, pak tento soud může zahájit řízení o předběžné otázce, považuje-li rozhodnutí o této otázce za nezbytné k vynesení svého rozsudku – fakultativní zahájení řízení 
- ovšem soud, jehož rozhodnutí již nelze napadnout opravnými prostředky podle vnitrostátního práva, toto řízení zahájit musí – obligatorní zahájení řízení 
v určitých případech ovšem ani tehdy národní soud nebude mít povinnost řízení zahájit (283/81 CILFIT)
- je-li dotčené ustanovení unijního práva jasné, není potřeba zahajovat řízení („acte clair“) 
- je-li dotčené ustanovení unijního práva již vyjasněné, není potřeba zahajovat řízení („acte éclaré“) 
- tato CILFIT kritéria se stala součástí rozhodovací činnosti národních soudů 
předmět řízení o předběžné otázce
- výklad primárního práva EU - tedy zřizovacích smluv a dalších aktů primárního práva 
 
- platnost a výklad aktů přijatých orgány, institucemi nebo jinými subjekty Unie - tedy sekundárního práva a dalších aktů 
 
zásadně SD neprovádí výklad či neposuzuje platnost národního práva – to je úkol národních soudů
- pokud by tak byla předběžná otázka formulována – SD ji přeformuluje, jinak by odpověď na ni musel odmítnout 
nepřípustné je také zahájení řízení v případě, že:
- neexistuje před národním soudem opravdový spor 
- řízení před národním soudem již bylo ukončeno 
- vznesené otázky jsou pouze hypotetické a nemají reálný vztah k předmětu sporu 
- v žádosti národního soudu není dostatečně specifikován právní a skutkový základ 
pro národní soud platí tato pravidla pro formulaci předběžných otázek:
- zejména by mělo rozhodnutí o předložení otázky: - obsahovat krátké vylíčení předmětu sporu jakož i relevantních skutečností tak, jak byly zjištěny, nebo aspoň vysvětlit skutkové předpoklady, na kterých je předběžná otázka založena 
 
