Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 5. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • postavení jednotlivce ohledně řízení je charakterizováno několika prvky:

    • jednotlivec nemá oprávnění řízení zahájit

      • nemůže se tedy přímo obrátit na SD

      • takováto žaloba by byla odmítnuta

    • v případě, že soud nezahájí obligatorní řízení, kdy budou splněny podmínky čl. 267 pododstavec 3 SFEU a rozhodnutí CILFIT, bude se jednat o porušení unijního práva soudem členského státu

      • jednotlivec se za podmínek stanovených SD může domoci náhrady škody za porušení unijního práva soudcem členského státu (C-224/01 Gerhard Köbler v. Rakousko)

    • v případě českého právního řádu může jednotlivec podat stížnost k ÚS ČR s tím, že svévolné a neodůvodněné nepoložení předběžné otázky soudem posledního stupně je porušením práva na zákonného soudce

      • II. ÚS 1009/08 Pfizer

      • podle ÚS soudce musí ukázat důvody, proč řízení nezahájil a vypořádat se s kritérii vymezenými v rozhodnutí CILFIT, a to nikoli pouze formálně

    • jednotlivec může dát podnět ke Komisi a ta může zahájit řízení na porušení unijního práva členským státem

      • jednotlivec ale nemá formalizované postavení

  • čl. 267 odst. 2 SFEU

    • pokud proti rozhodnutí vnitrostátního soudu je přípustný opravný prostředek, pak tento soud může zahájit řízení o předběžné otázce, považuje-li rozhodnutí o této otázce za nezbytné k vynesení svého rozsudku – fakultativní zahájení řízení

    • ovšem soud, jehož rozhodnutí již nelze napadnout opravnými prostředky podle vnitrostátního práva, toto řízení zahájit musí – obligatorní zahájení řízení

  • v určitých případech ovšem ani tehdy národní soud nebude mít povinnost řízení zahájit (283/81 CILFIT)

    • je-li dotčené ustanovení unijního práva jasné, není potřeba zahajovat řízení („acte clair“)

    • je-li dotčené ustanovení unijního práva již vyjasněné, není potřeba zahajovat řízení („acte éclaré“)

    • tato CILFIT kritéria se stala součástí rozhodovací činnosti národních soudů

  • předmět řízení o předběžné otázce

    • výklad primárního práva EU

      • tedy zřizovacích smluv a dalších aktů primárního práva

    • platnost a výklad aktů přijatých orgány, institucemi nebo jinými subjekty Unie

      • tedy sekundárního práva a dalších aktů

  • zásadně SD neprovádí výklad či neposuzuje platnost národního práva – to je úkol národních soudů

    • pokud by tak byla předběžná otázka formulována – SD ji přeformuluje, jinak by odpověď na ni musel odmítnout

  • nepřípustné je také zahájení řízení v případě, že:

    • neexistuje před národním soudem opravdový spor

    • řízení před národním soudem již bylo ukončeno

    • vznesené otázky jsou pouze hypotetické a nemají reálný vztah k předmětu sporu

    • v žádosti národního soudu není dostatečně specifikován právní a skutkový základ

  • pro národní soud platí tato pravidla pro formulaci předběžných otázek:

    • zejména by mělo rozhodnutí o předložení otázky:

      • obsahovat krátké vylíčení předmětu sporu jakož i relevantních skutečností tak, jak byly zjištěny, nebo aspoň vysvětlit skutkové předpoklady, na kterých je předběžná otázka založena

  • Témata, do kterých materiál patří