Praktikum - 5. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Žaloba na nečinnost
lze jí postihnout situaci, kdy orgán měl povinnost jednat, ale nejednal
aktivně legitimovány jsou jak všechny členské státy, tak všechny orgány EU – privilegovaní žalobci, kteří mohou podat žalobu bez dalších podmínek
neprivilegovaní žalobci – FO a PO – mohou podat žalobu na některý orgán, instituci nebo jiný subjekt Unie proto, že nevydal akt jí určený jiný než doporučení nebo stanovisko
pasivně legitimovány jsou orgány EU – jak základní (EP, Evropská rada, Rada, Komise, ECB), tak případně i všechny další instituce a subjekty EU (např. agentury)
žalobu nelze použít v případě, kdy měl orgán prostor pro uvážení (zda přijme či nikoli)
před podáním žaloby musí být vždy dotčený orgán vyzván, aby jednal, a musí mu být dán prostor nečinnost napravit – následně SD posoudí, zda orgán porušil nečinností právo EU
rozhodnutí je deklaratorní a nenahrazuje absentující aktivitu dotčeného orgánu
v případě odsouzení je na orgánu, aby závadný stav odstranil a akt přijal
Prejudiciální řízení – záruka jednotnosti výkladu unijního práva
Řízení o předběžné otázce
nejvýznamnější řízení, řízení s nejvyšší četností
formulovány základní principy unijního práva
je založeno na vzájemné spolupráci mezi národními soudy a SD EU
základem je tedy kooperace s tím, že každý – jak národní soud, tak SD – rozhoduje v oblasti své kompetence autoritativně
SD poskytuje závazný výklad či posouzení platnosti unijního práva, které musí národní soudce respektovat
národní soudce pak s konečnou platností rozhoduje spor před ním vedený a aplikuje na něj unijní právo za pomoci odpovědí formulovaných SD v řízení o předběžné otázce
je zahajováno výlučně soudy členských států
musí splňovat několik kritérií formulovaných SD:
orgán musí být vytvořen na základě práva
orgán musí být stálý
vyloučeny např. rozhodčí orgány
pravomoc orgánu musí být obligatorní
strany sporu nesmí mít možnost obrátit se na jiný orgán
orgán musí rozhodovat nějaký spor
proto soudy nebudou moci zahájit řízení v případě činností/řízení nesporného charakteru
orgán při svém rozhodování musí aplikovat zákony
opět budou vyloučeny instituce, které rozhodují např. na základě ekvity
orgán musí být nezávislý
musí rozhodovat spor z pozice nestranného subjektu
jsou proto vyloučeny zejména správní orgány
v případě českého právního řádu budou mít možnost zahájit řízení všechny soudy, pokud rozhodují spory
ať už civilní, správní, trestní
samozřejmě vždy v situaci, kdy budou mít na daný spor aplikovat právo EU a nebudou si jisti jeho výkladem či platností
není vyloučeno, že řízení zahájí Ústavní soud
i když se dosud jednoznačně nevyjádřil (realizují např. ÚS Rakouska a Itálie), neboť zahájení takovéhoto řízení může být pro ÚS citlivou otázkou