Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 5. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Žaloba na nečinnost

  • lze jí postihnout situaci, kdy orgán měl povinnost jednat, ale nejednal

  • aktivně legitimovány jsou jak všechny členské státy, tak všechny orgány EU – privilegovaní žalobci, kteří mohou podat žalobu bez dalších podmínek

    • neprivilegovaní žalobci – FO a PO – mohou podat žalobu na některý orgán, instituci nebo jiný subjekt Unie proto, že nevydal akt jí určený jiný než doporučení nebo stanovisko

  • pasivně legitimovány jsou orgány EU – jak základní (EP, Evropská rada, Rada, Komise, ECB), tak případně i všechny další instituce a subjekty EU (např. agentury)

  • žalobu nelze použít v případě, kdy měl orgán prostor pro uvážení (zda přijme či nikoli)

  • před podáním žaloby musí být vždy dotčený orgán vyzván, aby jednal, a musí mu být dán prostor nečinnost napravit – následně SD posoudí, zda orgán porušil nečinností právo EU

    • rozhodnutí je deklaratorní a nenahrazuje absentující aktivitu dotčeného orgánu

    • v případě odsouzení je na orgánu, aby závadný stav odstranil a akt přijal

Prejudiciální řízení – záruka jednotnosti výkladu unijního práva

Řízení o předběžné otázce

  • nejvýznamnější řízení, řízení s nejvyšší četností

  • formulovány základní principy unijního práva

  • je založeno na vzájemné spolupráci mezi národními soudy a SD EU

    • základem je tedy kooperace s tím, že každý – jak národní soud, tak SD – rozhoduje v oblasti své kompetence autoritativně

  • SD poskytuje závazný výklad či posouzení platnosti unijního práva, které musí národní soudce respektovat

  • národní soudce pak s konečnou platností rozhoduje spor před ním vedený a aplikuje na něj unijní právo za pomoci odpovědí formulovaných SD v řízení o předběžné otázce

  • je zahajováno výlučně soudy členských států

  • musí splňovat několik kritérií formulovaných SD:

    • orgán musí být vytvořen na základě práva

    • orgán musí být stálý

      • vyloučeny např. rozhodčí orgány

    • pravomoc orgánu musí být obligatorní

      • strany sporu nesmí mít možnost obrátit se na jiný orgán

    • orgán musí rozhodovat nějaký spor

      • proto soudy nebudou moci zahájit řízení v případě činností/řízení nesporného charakteru

    • orgán při svém rozhodování musí aplikovat zákony

      • opět budou vyloučeny instituce, které rozhodují např. na základě ekvity

    • orgán musí být nezávislý

      • musí rozhodovat spor z pozice nestranného subjektu

      • jsou proto vyloučeny zejména správní orgány

  • v případě českého právního řádu budou mít možnost zahájit řízení všechny soudy, pokud rozhodují spory

    • ať už civilní, správní, trestní

    • samozřejmě vždy v situaci, kdy budou mít na daný spor aplikovat právo EU a nebudou si jisti jeho výkladem či platností

    • není vyloučeno, že řízení zahájí Ústavní soud

      • i když se dosud jednoznačně nevyjádřil (realizují např. ÚS Rakouska a Itálie), neboť zahájení takovéhoto řízení může být pro ÚS citlivou otázkou

Témata, do kterých materiál patří