Praktikum - 5. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Soudní kontrola členských států – žaloba na porušení smlouvy
v mezinárodním právu není běžné, aby státy mohly být přímo a efektivně žalovány na porušení svých povinností
v právu EU podle čl. 4 SEU platí, že: „Členské státy učiní veškerá vhodná obecná nebo zvláštní opatření k plnění závazků, které vyplývají ze Smluv nebo z aktů orgánů Unie. Členské státy usnadňují Unii plnění jejích úkolů a zdrží se všech opatření, jež by mohla ohrozit dosažení cílů Unie.“
povinnost států je kontrolována a vynucována mimo jiné formou zvláštní žaloby, kdy stát, který poruší závazky plynoucí z unijního práva, může být žalován u Soudního dvora EU – jedná se o žalobu na porušení povinnosti členského státu – tzv. dozorčí žalobu
je to přímá žaloba, jejímž cílem je deklaratorní určení, zda stát splnil či nesplnil povinnost mu uloženou unijním právem
stát může být taktéž veden k řádné aplikaci unijního práva a ke splnění rozhodnutí Soudního dvora uložením pokuty
toto řízení představuje jednu z nejčastějších přímých žalob rozhodovaných SD, přičemž fórem pro tuto žalobu je SD (nikoli Tribunál)
předmětem řízení je porušení povinnosti uložené členskému státu právem EU
ať už se jedná o povinnost formulovanou v primárním nebo sekundárním unijním právu (zřizovací smlouvy, obecné zásady právní, nařízení, směrnice, rozhodnutí
může jít o pochybení jakéhokoli orgánu státu – legislativní činnost, činnost vlády, úřadů (administrativy), regionů nebo dalších subjektů
stát může být někdy odpovědný i za činnost jednotlivců, která narušuje unijní právo, např. pokud neučinil nějaká opatření (C-265/95 Commission v. France – „španělské jahody“, C-112/00 Schmidberger – „blokády rakouských dálnic“)
řízení u dozorčí žaloby
zahajováno buď Komisí (čl. 258 SFEU) nebo jiným členským státem (čl. 259 SFEU)
většinou ale Komisí jakožto orgánem supranacionálního charakteru nezávislým na členských státech
Komise tak naplňuje svou úlohu, kdy podle čl. 17 SEU dohlíží pod kontrolou SD EU na uplatňování práva EU
Komise má značnou diskreci ve výběru případů, které bude prošetřovat nebo diskreci ohledně následného podání žaloby k SD
zahájení členským státem – výjimečné
zátěž pro diplomatické vztahy mezi státy
před podáním se členský stát musí obrátit na Komisi – ta umožní zúčastněným státům, aby si navzájem předložily písemná i ústní vyjádření a poté vydá ve věci odůvodněné stanovisko (lhůta je 3 měsíce) – poté se členský stát může obrátit na SD
jednotlivci – tedy FO a PO
nemůžou řízení zahájit
můžou Komisi dávat podněty ohledně porušení unijního práva členskými státy
jednotlivci se mohou domáhat u soudu členského státu náhrady škody, která je jim způsobena tím, že členský stát porušil unijní právo