Praktikum - 5. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
lhůta k podání žaloby je striktně stanovena na dva měsíce
podle okolností ode dne vyhlášení příslušného aktu, ode dne jeho oznámení navrhovateli nebo ode dne, kdy se o něm navrhovatel dozvěděl
po jejím uplynutí je možno zpochybnit platnost aktu pouze prostřednictvím nepřímých žalob
prohlášení aktu za neplatný má účinky erga omnes, tedy vůči všem a také ex tunc, od jejího přijetí
SD však může rozhodnout, že některé účinky aktu prohlášeného za neplatná jsou nadále považovány za zachované
požadavek na zachování právní jistoty vztahů na zrušeném aktu založených
může rozhodnout i tak, že akt bude platný do doby, než bude nahrazen aktem novým
Řízení o předběžné otázce
národní soud se v případě pochybností ohledně platnosti unijního práva může, resp. musí, rozhoduje-li ve věci s konečnou platností, obrátit na SD s žádostí o přezkum
národní soud je povinen plně a přednostně aplikovat unijní předpis do doby, než je tento předpis zrušen
314/85 Foto-Frost – národní soudy mohou zkoumat platnost unijního práva, ale nemají pravomoc prohlásit akty orgánů Unie za neplatné, to je pravomocí SD
důvody pro přezkum jsou stejné jako v případě žaloby na neplatnost (čl. 263 odst. 2 SFEU)
účinky tohoto rozhodnutí jsou taktéž erga omnes a ex tunc, i zde může SD omezit účinky rozhodnutí v čase
zahájení řízení je v gesci národního soudu a jednotlivci na jeho zahájení nemají nárok
platí, že pro zahájení řízení o předběžné otázce se obecně neuplatní žádný časový limit a lze dotčený akt zrušit i po několika letech (oproti přímé žalobě na neplatnost, stejně jako pro námitku protiprávnosti)
Námitka protiprávnosti
= incidenční řízení
další prostředek umožňující přezkum legality unijního práva
nepřímá žaloba – námitku bude možno vznést pouze v rámci jiného řízení, kdy přezkum platnosti může mít vliv na rozhodnutí ve věci
typicky situace, kdy žalobce napadá platnost rozhodnutí, jež bylo vydáno na základě nařízení, jehož platnost díky restriktivnímu locus standi v rámci přímé žaloby na neplatnost nemůže napadnout
podle čl. 277 SFEU námitku může podat každá strana v řízení – privilegovaní i neprivilegovaní
není možné podat námitku v případě, že ten, kdo ji chce použít, nevyužil svoji možnost napadnout dotčený akt přímo (to se týká všech typů žalobců)
námitka může směřovat proti aktu s všeobecnou působností (dříve jen nařízení, teď i další akty s obecnou působností)
podává se v řízeních u SD EU – u toho z jeho soudů, který rozhoduje v hlavní žalobě
bývá přezkoumávána ze stejných důvodů jako v případě žaloby na neplatnost podle čl. 263 pododstavec 2 SFEU
účinky rozhodnutí jsou pouze inter partes, tedy pro rozhodnutí v případu, ve kterém byla uplatněna