Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 5. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • podmínky odpovědnosti státu se řídí judikaturou SD

  • fáze řízení:

    1. administrativní (předsporová) fáze

    • první fáze řízení

    • může zahrnovat zjišťování závadného stavu, je zde snaha přimět stát odstranit porušení „diplomatickou cestou“

    • stát je upozorněn na problém neformálním upozorněním

    • Komise se snaží moderovat urovnání ve sporné věci, především pokud byla otázka vznesena na základě podnětu třetích osob

    • tzv. Pilotní projekt Evropské unie

      • má sloužit k nejrychlejšímu vyřešení věcí

      • v případě podnětu jednotlivců ohledně porušení práva ještě před zahájením řízení Komise informuje určený národní orgán (vládní zmocněnec), který se ve spolupráci s příslušným resortem odpovědným za danou problematiku pokusí věc vyřešit

    • pokud se věc nepodaří vyřešit neformálně, je zahájeno řízení

      • členskému státu je zasláno formální upozornění (oznámení) ohledně tvrzených pochybení – stát má možnost vyjádření (zpravidla 2 měsíce)

    • cílem administrativní fáze je přimět stát splnit jeho závazky dobrovolně

      • pokud tomu tak nebude, resp. stát dostatečně nevysvětlí Komisi, že jeho legislativa/jednání je v souladu s unijním právem, Komise vydá odůvodněné stanovisko, které konstatuje, v jakých věcech došlo k porušení unijního práva, jak bylo uvedeno ve formálním upozornění

      • pokud ano, státu je dána dostatečně dlouhá lhůta k odstranění závadného stavu v závislosti na charakteru věci (zpravidla 2 měsíce)

      • odůvodněné stanovisko musí obsahovat podrobné uvedení důvodů, v čem Komise spatřuje porušení unijního práva – toto stanovisko se nezveřejňuje

      • velký význam odůvodněného stanoviska spočívá v tom, že vymezuje předmět případné žaloby, tedy pouze porušení unijního práva v něm uvedené může být následně předmětem žaloby

      • vydáním odůvodněného stanoviska končí administrativní fáze

    1. soudní fáze

    • zahájení žaloby k SD je v plně diskreci Komise – např., i pokud konstatovala v odůvodněném stanovisku, že došlo k porušení unijního práva, nemusí soudní řízení zahájit

    • pouze malé procento pochybění je řešeno u SD, většinou dojde k vyřešení v administrativní fázi

    • Komise jako žalobce disponuje řízením i v jeho průběhu a může vzít žalobu zpět (např. v případě, kdy stát povinnost splní)

    • v zásadě je na Komisi, aby u SD prokázala pochybení státu

    • výsledkem řízení je deklaratorní rozhodnutí SD ohledně existence porušení unijního práva na straně členského státu

      • pokud případ dospěje až k rozhodnutí SD, Komise v naprosté většině uspěje

    • nesplní-li stát ani dodatečně povinnosti plynoucí z odsuzujícího rozsudku SD, může se Komise po vyjádření členského státu obrátit na Soudní dvůr a žádat uložení pokuty členskému státu (zavedeno Smlouvou z EU)

      • postačuje oznámení členskému státu, který má právo se vyjádřit

    Témata, do kterých materiál patří