Praktikum - 5. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
podmínky odpovědnosti státu se řídí judikaturou SD
fáze řízení:
administrativní (předsporová) fáze
první fáze řízení
může zahrnovat zjišťování závadného stavu, je zde snaha přimět stát odstranit porušení „diplomatickou cestou“
stát je upozorněn na problém neformálním upozorněním
Komise se snaží moderovat urovnání ve sporné věci, především pokud byla otázka vznesena na základě podnětu třetích osob
tzv. Pilotní projekt Evropské unie
má sloužit k nejrychlejšímu vyřešení věcí
v případě podnětu jednotlivců ohledně porušení práva ještě před zahájením řízení Komise informuje určený národní orgán (vládní zmocněnec), který se ve spolupráci s příslušným resortem odpovědným za danou problematiku pokusí věc vyřešit
pokud se věc nepodaří vyřešit neformálně, je zahájeno řízení
členskému státu je zasláno formální upozornění (oznámení) ohledně tvrzených pochybení – stát má možnost vyjádření (zpravidla 2 měsíce)
cílem administrativní fáze je přimět stát splnit jeho závazky dobrovolně
pokud tomu tak nebude, resp. stát dostatečně nevysvětlí Komisi, že jeho legislativa/jednání je v souladu s unijním právem, Komise vydá odůvodněné stanovisko, které konstatuje, v jakých věcech došlo k porušení unijního práva, jak bylo uvedeno ve formálním upozornění
pokud ano, státu je dána dostatečně dlouhá lhůta k odstranění závadného stavu v závislosti na charakteru věci (zpravidla 2 měsíce)
odůvodněné stanovisko musí obsahovat podrobné uvedení důvodů, v čem Komise spatřuje porušení unijního práva – toto stanovisko se nezveřejňuje
velký význam odůvodněného stanoviska spočívá v tom, že vymezuje předmět případné žaloby, tedy pouze porušení unijního práva v něm uvedené může být následně předmětem žaloby
vydáním odůvodněného stanoviska končí administrativní fáze
soudní fáze
zahájení žaloby k SD je v plně diskreci Komise – např., i pokud konstatovala v odůvodněném stanovisku, že došlo k porušení unijního práva, nemusí soudní řízení zahájit
pouze malé procento pochybění je řešeno u SD, většinou dojde k vyřešení v administrativní fázi
Komise jako žalobce disponuje řízením i v jeho průběhu a může vzít žalobu zpět (např. v případě, kdy stát povinnost splní)
v zásadě je na Komisi, aby u SD prokázala pochybení státu
výsledkem řízení je deklaratorní rozhodnutí SD ohledně existence porušení unijního práva na straně členského státu
pokud případ dospěje až k rozhodnutí SD, Komise v naprosté většině uspěje
nesplní-li stát ani dodatečně povinnosti plynoucí z odsuzujícího rozsudku SD, může se Komise po vyjádření členského státu obrátit na Soudní dvůr a žádat uložení pokuty členskému státu (zavedeno Smlouvou z EU)
postačuje oznámení členskému státu, který má právo se vyjádřit