Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 5. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • odůvodněné stanovisko Komise znovu nevydává

  • současně Komise navrhuje výši paušální částky nebo penále

  • při posuzování přiměřenosti Komise vychází ze závažnosti porušení práva, doby trvání tohoto porušování a potřeby odstrašujícího účinku sankce postačující k zamezení recidivy

  • sankce musí být pro členské státy předvídatelná, proporcionální a nediskriminační ve vztahu k obdobným pochybením dalších států

    • první pokuta byla uložena Řecku (C-387/97 Commission v. Greece)

  • je třeba také vycházet z platební schopnosti dotyčného členského státu

    • Komise tak vytvořila systém výpočtu sankcí, kde zohledňuje různé ekonomické aspekty

  • Lisabonská smlouva zvýšila tlak na řádnou implementaci unijního práva – umožnila Komisi v případě, že stát opomine notifikovat předpisy implementující směrnice, navrhnout přímo při zahájení soudního řízení SD o porušení povinnost paušální částku nebo penále

  • spojení věcí je v diskreční pravomoci Komise – ta považuje za vhodné toto používat v zásadě ve všech věcech, kdy stát opomine notifikovat opatření implementující směrnici

    • pokud Komise tuto možnost využije – SD spolu s deklarací porušení unijního práva rozhodne o výši paušální částky nebo penále, které nepřekročí výši navrženou Komisí

  • Soudní kontrola uvnitř Unie – kontrola legality unijního práva a postupů unijních institucí

    • právo EU je přezkoumatelné v několika druzích řízení

      • přímá žaloba na neplatnost (čl. 263 SFEU)

      • nepřímé žaloby

        • řízení o předběžné otázce (čl. 266 SFEU)

          • přezkum platnosti je zahajován soudy členských států v případě pochybnosti ohledně legality unijního práva, které mají na rozhodovanou věc aplikovat

        • námitka protiprávnosti (incidenční řízení, čl. 277 SFEU)

          • neplatnost unijního práva je namítána v rámci jiného probíhajícího řízení (přímé žaloby) před SD EU

    • vzhledem k odlišnému okruhu aktivně legitimovaných osob, fázi, kdy lze řízení uplatnit, či k důsledkům prohlášení neplatnosti se tyto druhy řízení nepřekrývají, ale spíše se doplňují = vytváří ucelený systém přezkumu platnosti

    Žaloba na neplatnost

    • z čl. 263 SFEU (základní vymezení žaloby na neplatnost) plyne, že SD EU, resp. Tribunál (výjimečně prvoinstančně SD) posuzuje legalitu:

      • legislativních aktů

        • podle čl. 289 odst. 3 SFEU jsou za legislativní akty považovány ty akty, jež jsou přijímané legislativním postupem (řádný nebo zvláštním)

        • typicky tedy nařízení, směrnice

      • aktů Rady, Komise a Evropské centrální banky, s výjimkou doporučení a stanovisek

        • jedná se o další akty těchto orgánů, jež jsou přijímány mimo legislativní proces

      • aktů EP a Evropské rady, které mají právní účinky vůči třetím osobám

        • možnost žalovat akty EP byla zavedena již dříve

      • aktů institucí a jiných subjektů Unie, které mají právní účinky vůči třetím osobám

    Témata, do kterých materiál patří