Praktikum - 5. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Lisabonskou smlouvou byla jednoznačně zakotvena možnost domáhat se neplatnosti aktů zejména početných agentur EU, které mnohdy přijímají důležitá rozhodnutí, jež mohou zasahovat do postavení dalších subjektů
Soudní dvůr v judikatuře vymezil předmět žaloby na neplatnost extenzivně
připouštěl možnost napadnout platnost aktů výslovně v tehdejším čl. 230 SES neuvedených, pokud měly účinky vůči třetím osobám (22/70 ERTA)
nepřípustné budou stále žaloby vůči aktům bez účinků vůči třetím osobám (deklarace, interní instrukce, dokumenty důvěrného charakteru)
i po přijetí Lisabonské smlouvy je omezena jurisdikce SD EU v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky (bývalý II. pilíř EU)
SD dohlíží na to, zda při realizaci společní zahraniční a bezpečnostní politiky nedochází k zásahu do ostatních pravomocí Unie
kromě toho podle čl. 24 odst. 1 ve spojitosti s čl. 275 SFEU přezkoumává legalitu rozhodnutí, jimiž se stanoví omezující opatření vůči FO nebo PO v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky (C-402/05 P a C-415/05 P Kadi)
výjimka se uplatňuje v oblasti policejní a justiční spolupráce v trestních věcech (bývalý III. pilíř EU)
přezkum platnosti aktů zde přijatých je možný, ovšem s výjimkou přezkumu platnosti nebo přiměřenosti opatření policie nebo jiných donucovacích orgánů a výkonu působnosti členských států v oblasti udržování veřejného pořádku a ochrany vnitřní bezpečnosti – tyto z jurisdikce SD i nadále vyloučeny
tyto věci jsou podle čl. 276 SFEU z jurisdikce SD i nadále vyloučeny
SD nemůže posuzovat platnost primárního práva, které má ústavní povahu a podléhá změnám pouze postupem určeným ve zřizovacích smlouvách
SD nemůže přezkoumávat platnost národního práva
soulad národního a unijního práva je SD přezkoumáván v rámci žaloby na porušení unijního práva členským státem
ani zde ovšem SD nemůže konstatovat neplatnost národního práva – to je věcí národních mechanismů
národní právo se taktéž nestává automaticky neplatným v případě rozporu s unijním právem v důsledku zásady nadřazenosti (aplikační přednosti) unijního práva
důvody neplatnosti unijního aktu:
nedostatek příslušnosti orgánu, který akt vydal
použije se např. ve sporech mezi institucemi či členskými státy ohledně právního základu pro přijetí aktu unijního práva a na to navazující správně zvolené legislativní proceduře či v případě delegace pravomocí nad rámec smluv
porušení podstatných formálních náležitostí, které se váží k vydání dotčeného aktu
může se jednat o nedostatek v odůvodnění rozhodnutí, opomenutí povinné konzultace nebo nedodržení povinného slyšení osob
porušení Smluv nebo jakéhokoli právního předpisu týkajícího se jejich provádění
jedná se o řadu různorodých případů, kdy bylo při vydání aktů porušeno „nadřazené právo“, a to včetně obecných zásad právních či zásady proporcionality a nediskriminace