Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Národko - materiál dle učebnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (181.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

směnek) od obchodních bank, tím omezuje množství peněz u obchodních bank

mohou používat i přímé (direktivní) nástroje – podoba zákona, vyhlášky, nejčastěji: regulace investiční
činnosti, regulace spotřebního úvěru aj.

- přímé nástroje: zákon, vyhláška

- 2 typy monetární politiky:

a) expanzivní = vede ke zvyšování nabídky peněz snižováním diskontní sazby, nákupem cenných papírů,
snižováním míry minimálních povinných rezerv

b) restriktivní (kontrakční) = vede k omezování nabídky peněz zvyšováním diskontní sazby, prodejem
cenných papírů, zvýšením míry povinných minimálních rezerv

- cílem regulace množství (nabídku) peněz + úrokovou míru (cenu peněz) která varianta je výhodnější? – 2 pojetí:
a) keynesiánské = vývoj HNP závisí především na vývoji poptávky, nejdůležitější složkou poptávky jsou

investice, které reagují na vývoj úrokové míry – když úroková míra roste, investice klesají, a naopak

=> toto pojetí akcentuje regulaci úrokových sazeb

b) monetaristické = základem je kvantitativní teorie peněz, rovnice: M*v = P*Y (M = množství peněz, v =
rychlost oběhu peněz, P = cenová hladina, Y = reálný HNP), pojetí zdůrazňuje regulaci množství peněz, lze

ovlivňovat vývoj HNP

4.6 Peníze a inflace

Milton Friedman: „Inflace je vždy a všude monetární fenomén.“

CB = když chce zdražit cizí měnu, začne ji skupovat

V Japonsku je dlouhodobě deflace

Inflace = za 5 Kč i zítra koupím míň rohlíků než dnes

4.6.1 Co je inflace

= ekonomická nerovnováha, která se navenek projevuje vzestupem cenové hladiny; míra změny cenové hladiny
- růst cen se musí týkat tzv. spotřebitelského koše (= statisticky vymezený soubor zboží a služeb) a musí být srovnatelný

i v mezinárodním měřítku

- agregovaný ukazatel cen tohoto zboží a služeb = tzv. index spotřebitelských cen

4.6.2 Měření inflace

- změna cenové hladiny zboží a služeb spotřebitelského koše za určitého časové období

- k měření používáme indexy – bazický (udává vývoj inflace vzhledem k výchozímu období = k bázi)

a řetězový (udává meziroční změny inflace)

- míra inflace se udává v procentech

- rozeznáváme inflaci:

a) mírná – vzestup cenové hladiny do 10 %, regulovatelná standardními ekonomickými nástroji, běžná

b) pádivá (rychlá) – vzestup cenové hladiny 10-100 %, narušuje plynulý vývoj ekonomiky, zvýhodnění

dlužníka proti věřiteli, vývoz proti exportu, oslabování informační úlohy cen

c) hyperinflace – vzestup cenové hladiny nad 100 % (1000%), rozklad až destrukce ekonomiky, tendence k přechodu na naturální směnu

- hyperinflace po 1. světové válce v Německu, Maďarsku, Polsku atd.

- příčiny vedoucí k inflaci:

a) inflace tažená poptávkou, tzv. poptávková inflace způsobena nadměrným růstem státních výdajů na zboží

a služby (neúměrná poptávka po službách vyvolaná státními zakázkami), nadměrnou úvěrovou expanzí

Témata, do kterých materiál patří