Národko - materiál dle učebnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- jednou z oblastí hospodářské politiky, zahrnuje záměrnou činnost vlády, která má s pomocí státního rozpočtu regulovat ekonomiku
- cílem je stabilizace makroekonomického vývoje
- stanovuje výši veřejných příjmů (zkoumá výši zdanění) a výdajů (podíl veřejného sektoru na tvorbě HDP)
- typy: a) expanzivní: přímé nástroje: zvýšení vládních výdajů, nepřímé: snížení daní, výsledek: rozpočtový schodek
b) restriktivní: přímé nástroje: snížení vládních výdajů, nepřímé: zvýšení daní, výsledek: rozpočtový přebytek
- nástroje fiskální politiky mají stimulovat zaměstnanost a ekonomický růst
- 2 fiskální opatření k realizaci: automatické stabilizátory + diskrétní opatření
- stabilizátory působí automaticky, dlouhodobě a proticyklicky, výhodou je nulové vnitřní zpoždění, např. progresivní
důchodové sazby
- opatření jsou vládní opatření, jednorázový charakter, nevýhodou vnitřní zpoždění, např. zavedení nových daní
6.2 Rozpočtový proces
- cílem je zajistit dostatečné množství veřejných příjmů potřebných k realizaci veřejných výdajů, koordinace vazeb mezi nástroji a výsledkem z hlediska finančních prostředků
- reaguje na fci redistribuční a alokační (+ lehce stabilizační)
- rozpočtová politika je realizována státem na různých úrovních veřejné správy, platí pro ni zásady: reálnost, úplnost, dlouhodobá vyrovnanost a publicita
- tyto zásady se uplatňují při sestavování veřejného rozpočtu, návrh a plnění státního rozpočtu se zveřejňuje v médiích a na webových stránkách ministerstva financí
- délka rozpočtového procesu činí 1,5 – 2 roky, má 5 etap: sestavení návrhu + projednání a schválení návrhu (vláda PS nabývá podoby zákona) + plnění (zodpovědné orgány státní správy ministerstvo financí) + schvalování případných úprav v rámci rozpočtového období (např. při povodních) + kontrola (průběžná + po skončení období, ministerstvem financí, které vyhotovuje závěrečnou bilanci tzv. státní závěrečný účet)
6.3 Státní rozpočet a jeho role v národním hospodářství
- rozpočtová soustava:
a) soustava veřejných rozpočtů, kam se řadí nadnárodní rozpočet (EU), státní rozpočet (ústřední) a rozpočty
jednotlivých celků územní samosprávy (obcí, krajů)
b) rozpočty neziskových organizací pohybujících se ve veřejném sektoru (příspěvkové organizace) a rozpočty
veřejných podniků
c) mimorozpočtové fondy (státní fondy)
- nejdůležitější je státní rozpočet, protože:
a) je zde soustředěna největší část všech příjmů
b) nejvýznamnějším nástrojem stabilizační politiky
c) dochází k financování státních netržních činností
- státní rozpočet nabývá podoby zákona, u nás ho vede ČNB (clearingový = souhrnný účet Státní pokladny)
6.4 Rozpočtová skladba