4. odpovědník
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- materiální pojetí institutu (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 7.
2016 č. j. 2 As 78/2016-72)
- např. zásady územního rozvoje, územní plány a regulační plány
- dále např. zákaz vstupu do honitby podle § 9 odst. 3 zákona o myslivosti, nebo možnost
výjimky ze zásahu do biotopu zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 56 zákona
o ochraně přírody a krajiny nebo stanovení ochranného pásma vodního zdroje podle § 30
vodního zákona
Veřejnoprávní smlouvy:
atypická forma realizace veřejné správy, a to i na úseku ochrany životního prostředí, která je upravena v
části páté správního řádu (§ 159 až 170); právní jednání, kterým se zakládají, mění nebo ruší práva a
povinnosti v oblasti veřejného práva
• koordinační veřejnoprávní smlouvy
- uzavírány mezi subjekty veřejné správy navzájem
- např. o výkonu působnosti stavebního úřadu (§ 190 odst. 2 stavebního zákona) nebo např.
podle § 44 odst. 13 zákona o odpadech, které umožňuje obcím, které k zabezpečení svých
povinností při nakládání s komunálním odpadem vytvořily dobrovolný svazek obcí, aby na
základě písemné dohody zpracovaly společný plán odpadového hospodářství obce, který
nahrazuje jednotlivé plány odpadového hospodářství obce
• subordinační veřejnoprávní smlouvy
- uzavírány mezi subjektem veřejné správy a zpravidla fyzickou či právnickou osobou za účelem
plnění úkolů veřejné správy
- např. možnost uzavírání veřejnoprávních smluv nahrazujících územní rozhodnutí či stavební
povolení (§ 78a; § 116 stavebního zákona) či veřejnoprávní smlouvy uzavírané v režimu zákona o
ochraně přírody a krajiny (srov. § 39 zákona o ochraně přírody a krajiny)
Faktické úkony s přímými právními důsledky:
operativně ukládané závazné příkazy, nebo bezprostřední zákroky orgánů veřejné správy či jiné
donucovací úkony; přicházejí do úvahy jen tam, kde to připouští zákon a pouze za podmínek stanovených
zákonem; musí při nich být dodržena zásada přiměřenosti zásahu
• např. oprávnění příslušníků stráží
- např. rybářská stráž podle § 14 a násl. zákona o rybářství, stráž přírody podle § 81 a násl.
zákona o ochraně přírody a krajiny, lesní stráž podle § 38 a násl. lesního zákona a myslivecká
stráž podle § 12 a násl. zákona o myslivosti
Neprávní, resp. organizační formy realizace veřejné správy:
nejsou bezprostředně výrazem právních forem realizace veřejné správy
• směřující vně stojícím adresátům veřejnosprávního působení
- např. právně nezávazné faktické pokyny či informace (např. informační tabule umístěné na
naučných environmentálních stezkách, které realizovala Správa národního parku)
• směřující dovnitř veřejné správy