Otázky ke kolokvium 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hospodaření a nakládání s veřejným majetkem
subjekt VS přirozenou cestou o svůj majetek přichází, musí ho tedy doplňovat -> nabývat k němu vlastnické právo – podstatná hlediska účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti
při výkonu vlastnického práva (a jiných majetkových práv) subjektem veřejné správy jde v zásadě o držbu, užívání a z části požívání majetku neboli o hospodaření s tímto majetkem
dále o činění právních dispozic s tímto majetkem neboli nakládání s ním
při hospodaření s majetkem se uplatňují (v případě státu a územních samosprávných celků) určité základní povinnosti při hospodaření
specifickou kategorií hospodaření je finanční hospodaření
nakládání je založeno na soukromoprávních jednáních (typicky smlouvě) a určitém veřejnoprávním ovlivňování vůle nakládajícího
nakládání s majetkem lze rozlišovat jako „běžné“ a „jinými způsoby“
odpovědnost a kontrola při hospodaření a nakládání s veřejným majetkem
odpovědnost za porušení povinnosti při hospodaření s tímto majetkem a odpovědnost za škodu, která na tomto majetku vznikne
pro řádné a efektivní hospodaření, resp. jeho ochranu, má zásadní význam kontrola dodržování povinností při hospodaření a nakládání s veřejným majetkem
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
obecná zásada = ve věcech týkajících se majetku státu vystupuje příslušná organizační složka/státní organizace, ale tam, kde to stanoví zákon, vystupuje i ÚZSVM
zejm. instituce hájící veřejný zájem na kvalitní právní ochranu majetku státu
státní orgán svého druhu (nevrchnostenský)
upraven zákonem č. 201/2002 Sb.
úkoly:
-
jedná v řízení před soudy, rozhodčími, správními a jinými orgány
- výlučné (obligatorní) jednání
- dohodnuté jednání
- vedlejší účastenství
-
zpracovává právní stanoviska
- na žádost pro organizační složku nebo státní organizaci
-
další úkoly
- hospodaření s majetkem státu – „běžné“ (provozní majetek a ten, který na ÚZSVM přešel na zákl. zákona) a „prozatímní“ (bezprizorní/opuštěný majetek)
- odborná pomoc obcím – při vedení vybraných sporů
19. Veřejná správa z pohledu dotčených osob
uskutečňována vůči FO a PO
FO a PO jsou adresáty veřejné správy, nikoliv však jako „poddaní“, nýbrž jako osoby mající vůči veřejné správě řadu práv a možností ochrany jejich subjektivních práv, jsou-li činností veřejné správy (negativně) zasaženy
FO a PO jsou v mocensky podřazeném postavení, je vůči nim aplikována veřejná moc
FO a PO se mohou na veřejné správě participovat
veřejná správa jako státní správa a samospráva
A) Participace na místní (lokální, územní, obecní), regionální (krajské), zájmové/profesní správě
právo volit a být volen do zastupitelstev obcí, krajů či samosprávných orgánů v případě zájmové/profesní samosprávy a působit v jejich orgánech
práva občanů obce (§ 16 a 17 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích), práva občanů kraje (§ 12 a 13 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích)
právo hlasovat v místním (zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu) a krajském referendu (zákon č. 118/2010 Sb.)
podílet se na výkonu veřejné správy jako úředník ÚSC (zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících ÚSC)