EZP - materiály ke zkoušce 2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
§34az. o ČNB - Česká národní banka v souladu se Smlouvou o fungování Evropské unie a ji provádějícím přímo použitelným předpisem Evropské unie nesmí poskytovat možnost přečerpání zůstatku bankovních účtů nebo jakýkoli jiný typ úvěru orgánům, institucím nebo jiným subjektům Evropské unie, ústředním vládám, regionálním nebo místním orgánům nebo jiným veřejnoprávním orgánům, jiným veřejnoprávním subjektům nebo veřejným podnikům) členských států Evropské unie; rovněž je zakázán přímý nákup jejich dluhových nástrojů Českou národní bankou.
- Evropská dluhová krize: prohlubující se problémy rozdílných ekonomik, někteří ekonomové uvádí, že jednotná úroková sazba podněcovala přehřívání některých periferních ekonomik a pomalejší růst vyspělejších zemí, růst veřejného dluhu zejm. jižních států eurozóny, případný default může ohrozit věřitele, tj. zejm. bankovní sektor, potažmo finanční stabilitu
„Záchranné fondy“
- EFSF – Evropský nástroj finanční stability, 2010, oprávněn vydávat dluhopisy, jejichž zapůjčením může pomoci státům eurozóny
- EFSM – Evropský mechanismus finanční stabilizace, 2011, nařízení rady (EU) č. 407/2010, ze dne 11. května 2010, o zavedení evropského mechanismu finanční stabilizace
- ESM – Evropský stabilizační mechanismus, 2012; zřízen samostatnou mezinárodní smlouvou, nahradil předchozí dočasná řešení EFSF a EFSM
- EMF – Evropský měnový fond; v současné době plánované, měl by nahradit ESM
Současné problémy EU, podstata, příčiny, důsledky
Rozšiřování EU
Na první pohled je rozšiřování Evropské unie z ekonomického hlediska dobré. EU se otevírají nové a nenasycené trhy, do kterých je možno levně vyvážet zboží, po kterém je vysoká poptávka. To vede k lepší ekonomické situaci v EU. Jedním z dlouhodobých cílů EU je ekonomická stabilita jak celé EU, tak i jednotlivých členských zemí. Jak je ale možné dosáhnout stability, když se ve volné ekonomické soutěži utkají dva nerovnoměrně silné státy. Jakou šanci mají malé a křehké ekonomiky, když se mají utkat s ekonomikou třeba Německou. Místní firmy zkrachují, protože obyvatelům se vyplatí kupovat si levnější a kvalitnější výrobky z Německa a dalších silných států. To vede k nezaměstnanosti, zhoršeným sociálním podmínkám a celkovému úpadku státu. Obvyklé řešení EU na tuto situaci je půjčit danému státu peníze na politicko-ekonomické reformy. To ovšem vede k dalšímu zadlužení daného státu a jeho věřiteli se stávají ti silní jako je třeba Německo. Příliš zbrklým rozšiřováním může více ztratit než získat. Systém kontroly připravenosti vstupu určitého státu do EU je v dnešní době nedostatečný. Dále zde chybí účinný mechanismus, jak potrestat ty státy, které již jsou členy EU a přesáhnou limity stanovené EU. Pokusy zavést tyto postihy zde byli, avšak jsou neúčinné, protože první, kdo překročil limity, nebylo Řecko, ale Německo.