PDV - Syllaby
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Propojení estetické a užitné stránky předmět, které je výsledkem cílevědomé tvůrčí činnosti;
-
u designu dochází k propojení užitné stránky a estetické, přičemž designér při své činnosti limitován právě užitným účelem výrobku; jeho tvůrčí volnost proto není neomezená a musí respektovat užitnou stránku;
-
design je vytvářen cílevědomě při zohlednění užitné stránky a se znalostí technické a materiálové stránky předmětu; výsledkem cílevědomé tvorby tak je ozvláštněný užitný předmět;
Právo chrání pouze tvůrčí složku předmětu. Není chráněn vzhled, který vyplývá technické povahy předmětu
(srov. § 10 zákona o průmyslových vzorech).
Druhy designu
Z hlediska předmětů, v nichž je design ztělesněn můžeme rozlišovat tyto druhy designu:
-
Produktový design
-
aplikovaný na průmyslově vyráběných výrobcích, které slouží k obvyklému užívání zejména jednotlivci (spotřebiteli); např. nábytek, elektronika, vybavení domácnosti, apod.;
-
většinou chráněn jako průmyslový vzor; s ochranou prostřenictvím známkového nebo autorského práva se setkáváme výjimečně;
-
-
Průmyslový design
-
nejčastějším uživatelem výrobku zejména určitý výrobce (zpracovatel); výjímkou z pravidla jsou automobily;
-
výrobky určené k průmyslové výrobě; např. různé stroje, linky, pásy, pily, lisy, pracovní nástroje apod.
-
na designéra kladeny vysoké nároky ohledně technických znalostí (technická stránka předmětu);
-
ochrana prostřednictvím průmyslových vzorů; chráněny jsou však pouze ty části, které jsou při začlenění do výrobku viditelné při obvyklém užívání (srov. § 3odst. 2 písm. b) zákona o průmyslových vzorech); skryté časti automobilů jako např. výfuk, motor atd. běžně chráněny prostřednictvím průmyslových vzorů nejsou;
-
-
Grafický design
-
zpravidla zachycen ve dvourozměrné podobě; užitná funkce spočívá zejména ve vytvoření identifikačního znaku; je zde proto vyšší míra tvůrčí volnosti;
-
logotypy, webové stránky, propagační letáky, další propagační materiály atd.
-
chráněny prostřednictvím známkového práva, autorského práva (jsou-li naplněny znaky díla), ale i průmyslovými vzory (logotypy);
-
-
Modní návrhářství
-
design aplikován na modelech oděvů; designér musí znát textilní materiály, postupy, barvy, modní trendy apod.
-
požadavek na zajištění ochrany textilního designu obsahuje i Dohoda TRIPS (čl. 25 odst. 2);
-
obvykle chráněny jako autorské dílo nebo nezapsaný průmyslový vzor;
-
Nehmotné statky
Design je nehmotným statkem, tedy v určitém předmětu materializovanou myšlenkou. Nehmotné statky vychází ze samotné existence a zvláštních schopností člověka jako myšlení a tvorba. Bez lidí a jejich zvláštních schopností by nebylo ani nehmotných statků. Se samotným člověkem, resp. s jeho existencí jsou spjaty tzv. všeobecná osobnostní práva (život, čest, důstojnost, zdraví, apod. - srov. § 11 až 16 občanského zákoníku), s jeho schopnostmi pak duševní vlastnictví.