Seminární práce LS2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podmínky pro udržení vnitřní motivace:
Smysluplnost
Spolupráce
Svobodná volba
Zpětná vazba
Co všechno děti potřebují:
Uspokojování vyšších potřeb nám přináší radost, estetické zážitky, pocit, že chovat se správně je dobré, pocit začlenění do lidského společenství, do přírody, kosmu, pocit, že život má nějaký smysl.
Mylné představy, které brání respektujícímu přístupu k dětem:
Stačí mít děti rád
Děti nejsou schopny samostatnosti a zodpovědnosti
Děti musí být dospělými nuceny k tomu, co je důležité pro jejich rozvoj
Děti dělají dospělým naschvály a záměrně zlobí
Vytváření pravidel společně s dětmi:
Soubor základních pravidel:
Aktivní naslouchání
Vzájemná úcta
Důvěryhodnost
Pravdivost
Osobní optimum
Principy efektivní komunikace:
Držet se přítomnosti
Držet se problému – vyhnout se hodnocení osoby
Zprostředkovat smysluplnost
Dávat prostor
Zaměřit se na pozitiva
Vzít v úvahu emoce
Při sdělování požadavků šetřit slovy
Hlídat si tón hlasu
Citace:
Brachetková, J. (2015). Hodnocení žáků na 1. stupni (Diplomová práce). Brno.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 8085931796.
Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Problematika hodnocení ve škole [Online]. (2006). Metodický Portál Rvp: Inspirace A Zkušenosti Učitelů, 1(1), 1. Retrieved from https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/993/PROBLEMATIKA-HODNOCENI-VE-SKOLE.html/
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.
STARÁ, Jana. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2006. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-28-X.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
Seznam prostudované literatury
Toman, J. (1981). Jak dobře mluvit (3.rd ed.). Praha: Svoboda.
Mclaganová, P., &Krembs, P. (1998). Komunikace na úrovni: Jak dosáhnout ještě vyšší výkonnosti pomocí účinné komunikace (1st ed.). Praha: Management press.
Štěpaník, J. (2003). Umění jednat s lidmi: Cesta k úspěchu (1st ed.). Praha: GRADA Publishing.
Štěpaník, J. (2008). Umění jednat s lidmi 3: Stres, frustrace, konflikty (1st ed.). Praha: GRADA Publishing.
Štěpaník, J. (2005). Umění jednat s lidmi 2: Komunikace (1st ed.). Praha: GRADA Publishing.
Hamlinová, S., & Doležalová, J. (1996). Jak mluvit, aby vás lidé poslouchali: Skutečný klíč k pracovnímu úspěchu (1st ed.). Praha: TALPRESS.
Wernerová, I. (2010). Komunikace pro každého. Praha: Computer media.
Baum, T. (2009). Umění přátelského řešení konfliktů. Praha: Portál.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 8. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0852-5.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
Brachetková, J. (2015). Hodnocení žáků na 1. stupni (Diplomová práce). Brno.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 8085931796.
Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.
STARÁ, Jana. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2006. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-28-X.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
DELFOS, Martine. Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Přeložil Ruben PELLAR. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1327-7.