Seminární práce LS2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Co tvoří zaměřenost osobnosti
Potřeby – ne každý dospěje ve vývoji své osobnostní zaměřenosti k plnému rozvinutí svých vyšších či nejvyšších potřeb. Mnozí ulpívají ve stadiu vázanosti na potřeby nižší.
Motivy – propojení potřeb s vnějšími popudy. Potřeby jsou vnitřním zdrojem motivu. Velkým úkolem pedagogů je působit na rozvoj vnitřní motivace.
Zájmy – uvědomělé, dlouhodobé a soustavné zaměření aktivity jedince na určitou oblast poznávání a činorodé seberealizace. Zájmy integrují celou řadu oblastí osobnosti a dávají jim aktivní nasměrování:
Poznávací zaměřenost
Sociální zaměřenost
Praktickou prováděcí zaměřenost
Hodnotovou zaměřenost
Pojetí sociální interakce a komunikace
Specifickým druhem komunikace je komunikace pedagogická, kde je v centru především sdělování, přesněji vzájemné komunikování učiva mezi učiteli a žáky. V jejím průběhu jde o to, aby žák učivo pochopil, aktivně s ním pracoval, ovládal je a přetvářel ve své vnitřní poznatkové bohatství, aplikoval je.
Komunikační sekvence a scénáře
Sociální komunikace probíhá v určitých sekvencích. Označujeme tak skutečnost, že akce jednající osoby A vyvolává odezvu osoby B, a ta zase vyvolává zpětnou aktivitu u A, což vede k nové reakci u B atd.
Komunikační sekvence v ustálených dlouhodobých vztazích (rodina, škola, přátelé) nabývají určitých charakteristických forem svého průběhu – probíhají podle ustálených scénářů (převažují opakující se tendence)
Komunikační bludný kruh – scénář, podle něhož interakce probíhá, spočívá v tom, že nějaký projev osoby A podněcuje osobu B k reagování zvýrazňujícímu nevýhody projevu osoby A.
Druhy komunikace
Třídění podle prostředků – komunikace verbální a neverbální
Třídění podle vyváženosti podílu zúčastněných osob – komunikace symetrická a asymetrická
Třídění podle sladění zájmů mezi účastníky – komunikace harmonická vs konfliktní
Třídění podle určujícího stylu – soutěživá a spolupracující komunikace
Třídění podle převažujícího obsahu komunikace – komunikace emocionálně bezprostřední a komunikace zprostředkovaná společným úkolem a sdílenými pravidly činnosti
Působení komunikace na osobnost, její jednání a vývoj
Syndrom neúspěšné osobnosti/neúspěšného žáka – tvoří ho určitý prožitkově-postojový psychický komplex vyplývající z předchozích zkušeností jedince (nevěří ve své schopnosti, nevynakládá úsilí, orientuje se na jiné životní oblasti, kde si může svou žákovskou neúspěšnost kompenzovat, zaujímá vůči škole a učiteli kritické či nepřátelské postoje).
Prohřešky školy
Nedoceňování významu žákova prožívání školních událostí a jeho důsledků – úzkostné stavy žáků a fyziologické doprovodné znaky zhoršující celkovou kondici jedince.