Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Seminární práce LS2018

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (144 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • On je takový… (nálepkování)

  • Udělej… (pokyny)

  • Okamžitě běž a udělej! (příkazy)

  • Přestaň… nebo Běda, jestli…! (vyhrožování)

  • Křik

  • Podívej se na…, vezmi si příklad z…(srovnávání, dávání za vzor)

  • Já pro tebe…, a ty…! (poukazování na vlastní zásluhy)

  • Ty snad chceš…? Copak ty nechceš…? (řečnické otázky)

  • Ty jsi ale… (urážky, ponižování)

  • To je náš génius! To ses teda vyznamenal! (ironie, shazování)

  • Přehled efektivních komunikačních dovedností:

    • Vidím (slyším), že … (popis, konstatování)

    • Je…Je potřeba…Tohle děláme tak a tak…pomůže když…když…tak… (informace, sdělení)

    • Očekávám, že…Pomohlo by mi, kdyby… (vyjádření vlastních očekávání a potřeb)

    • Uděláš to tak…nebo tak? Můžeš si vybrat. (možnost volby)

    • Jirko,…! (dvě slova)

    • Co s tím uděláme? A co si o tom myslíš ty? (prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí)

  • Neefektivní způsoby, když jsou v negativních emocích ostatní lidé:

    • Nic si z toho nedělej (zlehčování, popírání)

    • Musíš se na to podívat jinak! (srovnávání)

    • Co se stalo? (vyptávání)

    • Měl/a bys… (rady)

    • Musíš pochopit, že… (poučování)

    • Ty máš pravdu! (souhlas)

    • Můžeš si za to sám! (obvinění)

    • Chudinko! (litování)

    • Za všechno můžou ONI! (svalování viny)

  • Empatická reakce se skládá z:

    • Aktivní naslouchání

    • Pojmenování pocitů, záměrů, očekávání druhé osoby

    • Vyjádření podpory

  • Neexistují žádné správné, přiměřené či nutné tresty. Jakýkoliv trest je rizikem svojí podstatou. Současně však zastáváme názor, že nesprávné chování nemá zůstat nepovšimnuto, ať se jedná o děti nebo o dospělé.

  • Dárky k svátkům či narozeninám, na Vánoce a na Mikuláše by neměly být spojovány s dobrým nebo špatným chováním dítěte.

  • Proč používáme pozitivní vyjádření vůči druhým (dětem i dospělým)

    • Chceme navodit příjemnou atmosféru

    • Chceme druhé potěšit, udělat jim radost, protože k nim máme dobrý vztah

    • Chceme se zavděčit, zvýhodnit své postavení u těch, kteří mají nějakou moc nám prospět

    • Chceme přimět druhé, aby udělali něco, co je potřeba, nebo co potřebujeme my

    • Chceme druhé povzbudit, aby pokračovali v určité činnosti nebo chování

    • Chceme druhým vyjádřit, že nám na nich záleží

    • Chceme vyjádřit, že jsme si vědomi toho, co dobrého či správného druzí dělají, a že si toho vážíme

    • Chceme dát příklad, co považujeme za správné a co by měl podle našeho mínění další osoby dělat také

    • Chceme dát najevo, že jsme si všimli úsilí, dobrého postupu, výsledku nějaké činnosti

    • Chceme se od druhé osoby také dočkat pochvaly

  • Pochvala je určitým druhem odměny. Pochvala se stává cílem, samotná činnost je druhořadá. Z řady činností tak mizí přirozený prožitek a radost, což je velké ochuzení života.

  • Pro zpětnou vazbu je podstatné, že se zaměřujeme na činnost nebo chování, nehodnotí však osoby – jejích kvality či zápory, jejich trvalé vlastnosti.

  • Témata, do kterých materiál patří