Seminární práce LS2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
On je takový… (nálepkování)
Udělej… (pokyny)
Okamžitě běž a udělej! (příkazy)
Přestaň… nebo Běda, jestli…! (vyhrožování)
Křik
Podívej se na…, vezmi si příklad z…(srovnávání, dávání za vzor)
Já pro tebe…, a ty…! (poukazování na vlastní zásluhy)
Ty snad chceš…? Copak ty nechceš…? (řečnické otázky)
Ty jsi ale… (urážky, ponižování)
To je náš génius! To ses teda vyznamenal! (ironie, shazování)
Přehled efektivních komunikačních dovedností:
Vidím (slyším), že … (popis, konstatování)
Je…Je potřeba…Tohle děláme tak a tak…pomůže když…když…tak… (informace, sdělení)
Očekávám, že…Pomohlo by mi, kdyby… (vyjádření vlastních očekávání a potřeb)
Uděláš to tak…nebo tak? Můžeš si vybrat. (možnost volby)
Jirko,…! (dvě slova)
Co s tím uděláme? A co si o tom myslíš ty? (prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí)
Neefektivní způsoby, když jsou v negativních emocích ostatní lidé:
Nic si z toho nedělej (zlehčování, popírání)
Musíš se na to podívat jinak! (srovnávání)
Co se stalo? (vyptávání)
Měl/a bys… (rady)
Musíš pochopit, že… (poučování)
Ty máš pravdu! (souhlas)
Můžeš si za to sám! (obvinění)
Chudinko! (litování)
Za všechno můžou ONI! (svalování viny)
Empatická reakce se skládá z:
Aktivní naslouchání
Pojmenování pocitů, záměrů, očekávání druhé osoby
Vyjádření podpory
Neexistují žádné správné, přiměřené či nutné tresty. Jakýkoliv trest je rizikem svojí podstatou. Současně však zastáváme názor, že nesprávné chování nemá zůstat nepovšimnuto, ať se jedná o děti nebo o dospělé.
Dárky k svátkům či narozeninám, na Vánoce a na Mikuláše by neměly být spojovány s dobrým nebo špatným chováním dítěte.
Proč používáme pozitivní vyjádření vůči druhým (dětem i dospělým)
Chceme navodit příjemnou atmosféru
Chceme druhé potěšit, udělat jim radost, protože k nim máme dobrý vztah
Chceme se zavděčit, zvýhodnit své postavení u těch, kteří mají nějakou moc nám prospět
Chceme přimět druhé, aby udělali něco, co je potřeba, nebo co potřebujeme my
Chceme druhé povzbudit, aby pokračovali v určité činnosti nebo chování
Chceme druhým vyjádřit, že nám na nich záleží
Chceme vyjádřit, že jsme si vědomi toho, co dobrého či správného druzí dělají, a že si toho vážíme
Chceme dát příklad, co považujeme za správné a co by měl podle našeho mínění další osoby dělat také
Chceme dát najevo, že jsme si všimli úsilí, dobrého postupu, výsledku nějaké činnosti
Chceme se od druhé osoby také dočkat pochvaly
Pochvala je určitým druhem odměny. Pochvala se stává cílem, samotná činnost je druhořadá. Z řady činností tak mizí přirozený prožitek a radost, což je velké ochuzení života.
Pro zpětnou vazbu je podstatné, že se zaměřujeme na činnost nebo chování, nehodnotí však osoby – jejích kvality či zápory, jejich trvalé vlastnosti.