Seminární práce LS2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj jako edukace – od určitého období vývoje dítěte musí stále větší naléhavostí nastupovat edukace, která je působením záměrným, koncepčním, promýšleným. Naplnění těchto kritérií zabezpečuje zejména edukace školní, kde tyto a další podobné znaky jsou zjišťovány profesionálně-odborníky, kteří musí být pro tento účel speciálně vzdělaní, jejich činnost musí být zabezpečena stanovenými podmínkami a kvalita jejich práce je kontrolována.
Vývoj jako seberozvoj osobnosti – svou identitou a autoregulací jedinec sám obrací ke svému vývoji pozornost. Reflektuje jej pod zorným úhlem své odpovědnosti za něj využíváním možností, které nabízí okolí, a vynaložením vlastního úsilí.
ZHRNUTÍ JEDNOTLIVÝCH ČÁSTÍ KNIHY
První část: Objevování dítěte ve třech rovinách: První rovina – několik ojedinělých osobností, znepokojených rozsahem a dosahem potlačování zvláštností dětské přirozenosti. Druhá rovina – hledání a rozvíjení postupů, jak je dostat z jeho nedostačivosti, jak ej zbavit jeho minus znaků, aby se co nejefektivněji stávalo dospělým člověkem. Třetí rovina – dětství už není jen souborem deficitů v porovnání s dospělostí ale má i pozitivní znaky, které se mají rozvinout a přejít do dospělosti jako jejich cenná součást
Druhá část: Obecnější pohled na osobnost je aktualizován ve vztahu k dítěti – tedy k člověku v jeho vývojové transformaci a situovaného v jeho dětství. Dětstvím je zde myšleno celkové rozpoložení jedince dětského věku, jehož podstatou je vstřícně otevřená vnímavost vůči druhému člověku, lidem z nejbližšího okolí a posléze věcem a událostem, vytvářejícím domov, v němž je dobře a bezpečno. Dítě je ve svém dětství snadno zranitelné, což zpravidla předznamenává svízelné problémy v jeho dalším vývoji a narušuje utváření jeho osobnosti.
Třetí část: Osobnostní pojetí dítěte nemá být jenom úvahou nad ním, ale má také určovat jednání – vtiskovat svou pečeť způsobům, jak s dítětem interagujeme. Nemá být jen něčím povšechným, ale má se konkretizovat v rozmanitosti situací a úkolů, z nichž péče o dítě a jeho edukace pozůstává.
Čtvrtá část: Hledisko vývoje je od osobnostního pojetí dítěte neodlučitelné. Už jsme konstatovali, že pohled na dítě jako osobnost musí být nutně a především pohledem vývojovým, orientovaným na vznikání toho, čím je osobnost definována. Hledět na dítě jako osobnost znamená zabývat se tím, jak kvality osobnosti vznikají.
ROZVOJ KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE U DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Vlk a tma – Daniel Ruštar
Námět: Strach
Téma: Strach porazíš jedině tak, že se mu postavíš
Mladý vlk se bál tmy, a proto se mu kamarádi posmívali. Nakonec se svému strach postavil, a to mu pomohlo, stát se hrdinou.
Kniha ukazuje dětem, jak přijmout strach ze tmy a jak ho postupně překonat.
Věková kategorie: 1. třída ZŠ