Seminární práce LS2018
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kamarádi to nevzdávají – Dana Nowaková
Námět: Kamarádství
Téma: Kamarádi si pomáhají
Knížka se dětem snaží napovědět, jaké vlastnosti by měl mít dobrý kamarád.
Věková kategorie: 3. třída
Kouzelná třída – Zuzana Pospíšilová
Námět: Učitel
Téma: Učitel může být i kamarád
Hodný, starý pan učitel by už chtěl odejít do důchodu, ale bojí se o svou třídu. Nechce ji předat jen tak někomu. Jednoho dne na dveře zaklepe milá, mladá paní učitelka a pan učitel jí třídu rád přenechá. Paní učitelka třídu rošťáků promění v nejhodnější a nejchytřejší třídu pomocí kouzelných metod
Věková kategorie: 2. třída
Birlibán – Eduard Petiška
Námět: Vztah k hračkám
Téma: Neopouštěj staré věci pro nové
Birlibán je neposlušný chlapec. Není však zlý. Chce pomoct svému maňáskovi a lišce.
U dětí rozvíjíme pozitivní vztah k hračkám školním i těm, co mají doma
Věková kategorie: 1. třída
Pohádky skřítka Medovníčka – Jan Lebeda
Námět: Vztah k přírodě
Téma: Příroda je krásným domovem
Skřítek Medovníček byl kamarád se všemi zvířátky v lese a hodně jim pomáhal.
U dětí rozvíjíme pozitivní vztah k přírodě a zvířátkům.
Věková kategorie: 2. třída
RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN - Pavel Kopřiva, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová, Tatjana Kopřivová
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
Vymezování hranic považujeme ve výchově za naprosto nezbytné. Když děti nemají jasné a pevné hranice, ztrácejí pocit bezpečí. Když zjišťují, že hranice někdy platí a jindy tak docela ne, vyvolává to v nich nejistotu a úzkost a odpovědí na to může být i agresivní chování.
Rozdíl mezi respektem a uznáním:
Respekt k druhému člověku ve smyslu ničím nepodmíněného ohledu na jeho lidskou důstojnost a přijetí jeho odlišností
Uznání, kterým dáváme najevo, že si někoho vážíme pro to, jaký je a jak se chová
Partnerský přístup k dětem znamená chovat se k nim jako k dospělým, kterých si vážíme nebo které alespoň respektujeme.
Dospělí se často obávají vzdoru dětí, druhé riziko – poslušnost – však často za riziko nepovažují, a dokonce mylně pokládají poslušnost za žádoucí výsledek výchovy.
Mocenský model vs partnerský model:
Mocenský model sděluje: „Přinutím tě dělat, co je správné!“
Partnerský model sděluje: „Tato věc má tento a tento smysl, takové a takové důsledky. Očekávám, že uděláš to, co je správné.“
Přehled neefektivních způsobů komunikace:
Ty zase (vždycky, nikdy, pořád)…! Kdybys aspoň…! (výčitky, obviňování)
Měl/a by sis uvědomit, že… (poučování, moralizování, vysvětlování)
Tohle si udělal/a špatně! (kritika, zaměření na chyby)
Já (někdo) kvůli tobě… (citové vydírání)
Z tebe jednou vyroste… (negativní scénáře, proroctví)