Seminární práce - ZS-LS 2017-18
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní stavební kameny dobrého příběhu: společně pojmenovat, proč tak dobře funguje? Struktura (zvraty, překvapování, pointa), téma příběhu (sdělení), ztvárnění (podání – poutavě, pestře, s konkrétními detaily, se střihy, s využíváním přímé řeči i vypravěčského odstupu, kontakt s diváky, gesta atd.)
Vyprávění příběhu po kruhu: bezprostřední improvizace.
Vyprávění příběhu ve skupině: známý příběh nebo právě vytvářený nový, po předchozí přípravě. V obou případech si domluvit jednotlivé stavební kameny. Společná příprava, společné vyprávění.
- - -
Imaginace a práce s tělovými asociacemi:
Dvojice, jeden má zavřené oči, druhý tvoří sochu a ptá se: Kde jsi? Co děláš? – dát dostatek času. Zpětně najít si silný pocit, dojem, situaci, a tu rozvést písemně jako základ, východisko pro příběh – individuálně.
Psaní a reflexe textů.
Průprava verbální a zvuková: popis, líčení, slovní zásoba, přesnost vyjádření (aby si divák a posluchač co nejlépe představil, nebo se ocitl na tom místě):
Předmět, který mám rád, ke kterému mám vztah (divákovi hádanku – pozitivní či negativní – snaha vnést do toho napětí) – slovní popis, cílem není jen to uhádnout
Variace: místo, které mám rád - procházka domem, zahradou, mým zámkem nebo sídlem…průvodce ve dvojici.
Průprava zvuková:
Vymyslet si nějakou konkrétní emoci a její proměnu a zprostředkovat ji pouze gestem a zvukem a to tak, aby to nebylo úplně klišé, ostatní hádají
Využívání zvuků a citoslovcí ve vyprávění: krátký zadaný děj zprostředkovat jen jednoslovně nebo jen s využitím zvuků (nutí nás to do akce, do pohybu, nebo jsme polopaticky posunčinovití?) – vyzkoušet to po kruhu ve skupině.
Krátký děj zprostředkovat s minimem textu a se zvuky, zadané jednoduché pohádky pro nejmenší, práce ve dvojicích - po domluvě předvedení.
Inspirace předmětem – tvorba příběhu ve dvojici (podkova, nůžky), poté vyprávění naživo ostatním a reflexe příběhu i vypravěčských prostředků.
Diskuse o příbězích:
Jaké příběhy mě baví? Tragické, milostné, osudové, tajemné (s nedořečením), napínavé. První den ve škole, první polibek, dětská hra.
Psát konkrétní prvky – postavy, předměty, situace, témata příběhů + vypisovat konkrétní příběhy, které má kdo oblíbené.
Pedagogická vsuvka - Proč s nimi pracovat? Co jako učitelé při práci s příběhy nikdy neopomenete? Sdílení zkušeností – jak se ptát? Jak o nich diskutovat? Jak přivést k zamyšlení?
Nevyužité možnosti aneb co jsme nestihli...
Improvizace, průprava pro tvorbu příběhu:
Na principu Beru-Jsem: doplňování štronz v kruhu (dva, tři, čtyři max.), pak uplatnit principy oživení a střihy: pomalý pohyb vpřed/vzad, zrychlený pohyb, změna střihem, najít v pomalém pohybu začátek, najít konec
Jak vzniká literatura – když se vyjde z obyčejného popisu dění, pak se přidává: konflikt, moment napětí, rozvedení pocitu, smyslové vjemy, vypravěčská vsuvka, postmoderní střih, dialogy