Seminární práce - ZS-LS 2017-18
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Situace s jablkem
Děti dostanou za úkol připravit si zvukové představení scény s jablkem (2 skupinky dětí). Budou využívat různé předměty k vytváření zvukového podkladu – Co Sněhurka může s jablkem udělat? Co se jí stane?
Děti ztvární situaci pomocí krátké scénky. 15 MIN
Písemný rozbor tří námětů pro tři typy lekcí dramatické výchovy
Tvořivá dramatika
Strukturované drama
Divadelní hry s dětmi
SEMINÁŘ VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHŮ VE VÝUCE
Ostrava, Theatr Ludem, 10.-11.února 2018
Seznámení, očekávání:
V kruhu jméno + gesto celým tělem, ostatní opakují
Místo, odkud přicházím + gesto celým tělem, jakékoli (i ilustrace názvu), ostatní opakují
Jiné místo, ke kterému mám ještě vztah + gesto celým tělem, vyjadřující můj pocit z místa, ostatní zopakují a pak k tomu zaujmou vztah – reagují
Očekávání, kdo co dělá
Úvod práce, plán:
základem pro vyprávění příběhu je z mého pohledu schopnost přemýšlet o věcech a dění kolem nás
z hlediska metodiky: jedna linie je rozvoj bezprostřednosti, otevřenosti, hravosti, tvořivosti, druhá linie je dovednost řemeslná – dramaturgická (vystavět příběh) i vypravěčská (zajímavě vyprávět)
Sobota: zaměření se na jednotlivé dovednosti – průprava pro vyprávění příběhu (představivost, verbální, neverbální/pohybové a zvukové prostředky). Pak vyprávění ve skupinách, tvorba ve dvojici, vyprávění individuální a zpětná vazba.
Rozcvička:
Psaní tělem – rozhýbání celého těla, napsat své jméno přes celý prostor i s příjmením / pohyb a zvuk
Kreslení celým tělem i jeho částmi – nakreslit zjednodušený portrét sama sebe / pohyb a představivost
Popis – vyber si jednu konkrétní věc, detail, který vidíš, a ten popisuj, prozkoumávej pohybem – staň se povrchem té věci, pronikni pod povrch té věci - a pak k tomu přidávej zvuk a slova / pohyb, zvuk, představivost + bezprostřednost
Asociace a jejich rozvíjení ve velkém kruhu:
Asociování v kruhu – posílání asociací po kruhu, přes kruh – slovní asociace
Totéž, ale jen s využitím gest nebo štronz – reagovat bezprostředně jako v případě slov
Přidat ke gestu/štronzu slovo, ale stále zůstat primárně v pocitu celotělového zapojení, komunikace celým tělem a zároveň bezprostředního reagování
Vyzkoušet to i s vědomím nějakého navazování, rozvíjení a přetváření toho, co ke mně přišlo
Příběh po kruhu s využitím gesta, pohybu, zapojení těla, imaginárního předmětu - + další principy: vstupování do rolí a odstup, nadhled, vypravěč vs.přímá řeč postavy, dialogy vs.shrnutí vypravěče, posun děje v čase tam i zpět, jít k pointě
Asociování slovní a tělové/gestické ve dvojicích:
Gestické dialogy – jen tělo, jen slovo, tělo a slovo, bezprostřední reakce
Stále gestické dialogy, ale záměrné rozvíjení jedné linie – navazování
Stále totéž, ale směrem k nějakému příběhu – začátek, komplikace, konec; několikrát ve dvojici, překvapovat se navzájem, vyměnit partnery, zkusit trojice
Reflexe – které momenty byly zajímavé? Zopakovat nebo převyprávět zdařilé