Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Seminární práce - ZS-LS 2017-18

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.56 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ROZBOR INSCENACE - DĚTSKÉ PŘEDSTAVENÍ

Místo konání: Divadlo loutek, Ostrava

Datum konání: 19.3.2018

Název představení: Čtyřlístek zasahuje

Divadelní adaptace: Marek Zákostelecký, Jana Pitharotvá

Režie a výprava: Marek Zákostelecký

Hudba: Jan Moravec

Kritéria dobrého divadla dětem:

a) obsahově - aby celek i detaily odpovídaly tomu, co dítě předpokládaného věku zajímá, baví, co patří do oblasti jeho zálib a problémů

- Inscenace byla pro děti od 6ti let. Jejich věku to odpovídalo, ale oni určitě vnímaly jiné téma než my, dospělí. Vnímali spíše to dobrodružství, které podniká malý kluk s postavičkami z komiksu, ale už ne to, že to mělo jakýsi historický podtext.

b) co do způsobu myšlení a cítění - aby způsob vyprávění odpovídal tomu, jak o těchto věcech myslí a jak je cítí, jaké motivy, vazby a motivace jsou pro něj silné, přesvědčivé a "logické"

- Ano, bylo to předáváno dětskou řečí, i když tam byly různé narážky na Sovětský svaz atd. Ale bylo to podáno takovým způsobem, že dětem vůbec nevadilo, že neví, co je to Sovětský svaz atd. pobavil je příběh a to, že herec malého chlapce hrál opravdu přesvědčivě a tak, jak se kluci v jeho věku chovají – narážel na domácí úkoly a to, co děti po nástupu do školy prožívají nejvíce.

c) co do myšlenkové srozumitelnosti - aby dítě příslušného věku rozumělo smyslu inscenace

- Děti určitě příběh pochopily jinak, než jsme to vnímaly my. Děti podle mého vnímaly jen to, že chlapec postupně roste a cestuje se svými kamarády z komiksu a zažívá různá dobrodružství. Nevnímaly ty historické souvislosti, nechápaly postavičky a objekty, co se objevovaly na plátně. Známý jim byl pouze Karel Gott. Smyslem inscenace pro děti bylo to, že se mají vcítit do dobrodružství malého kluka a seznámit se s historickým podtextem.

d) citově - aby ho její dopad nezraňoval, a byť by závěr nebyl za každou cenu happyendový, nabízel východiska a ponoukal k pozitivní aktivitě, k touze a vůli usilovat o řešení

- Dle mého názoru příběh děti motivoval k tomu číst komiks a budou si chtít vyzkoušet jíst u toho Lipo a budou si představovat, jak se jim zjeví komiksové postavičky. V inscenaci byl šťastný závěr a děti to mohlo motivovat k tomu, že i dospělí si můžou představovat kreslené postavičky a „hrát si“.

e) jazykově - aby text nepřekročil hranici základní srozumitelnosti, a dítě následkem toho neztratilo chuť snažit se porozumět; co do slovní zásoby a jazyka vůbec snažím se však zachovat ráz předlohy a rozšířit jazykové povědomí dětí i o slova a obraty jimi neužívané, nepříliš frekventované či dokonce neznámé, včetně archaismů (v Erbenových Třech zlatých vlasech děda Vševěda jsou takovými slovy a obraty třeba i "uhlíř", "usnula na věčnost", "švarný", "kmotra", "přívozník", také však "zeť" a "oddat", "věno", "pacholátko", "káď" nebo obrazné opisy "neutopíš-li ho, budeš sám vodu pít"...); je to pro mne otázka toho, zda chceme děti jen udržovat ve stavu redukovaného jazyka, nebo zda je chceme posouvat dál

Témata, do kterých materiál patří