Seminární práce - ZS-LS 2017-18
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dramatika je založena na principu psychosomatické jednoty člověka, tj. jednoty jeho vnitřního světa s tělem. (Machková, 2007)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem psychosomatické jednoty to, jak Gina byla nešťastná z toho, že jí odchází manžel, kterého miluje.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem psychosomatické jednoty to, jak učitelka hrála svědka u výslechu, protože byla naštvaná, že ji podezíráme (výrazový prostředek byl totožný s tvůrcem).
Prožívání
Souhrn psychických procesů a stavů, jako vjemy, představy, emoce (city), procesy řešení problémů, rozhodování, vybavování z paměti, atp. (jde o širší pojem, než běžně rozumíme). (Hrubý, 2006)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem prožívání to, že každý herec se vžil do role, kterou měl určenou (např. Lukáš Šveda se vžil do role Pettersena).
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) bylo příkladem prožívání to, že jsme se vžili do role Antoina a chvíli jsme žili jako on (skládali jsme letadlo, létali s letadlem, tvrdili jsme mamince, že jsme se učili).
Role
Chování, které je pro jedince v určitém postavení vhodné a žádoucí, jde o předpokládaný způsob chování jedince v určité sociální situaci, pro kterou je dána konkrétní společenská norma. Role podléhá společenské kontrole. Skládá se z vnějších znaků (účes, oblečení, gesta) a vnitřních (přesvědčení, cítění, pohnutky). Role je chápana jako úkol pro herce. Dělí se na hlavní a vedlejší. (Slovník JAMU, 2011)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem role to, že každý herec měl ztvárnit určitou postavu. Navíc se tam objevilo i to, že dva herci měli dvojroli, což znamená že hráli v jednom představení dvě postavy. Např. Petr Panzenberger hrál doktora Rellinga a prvního hosta a Šimon Krupa hrál druhého hosta a teologa Molvika.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) byla příkladem role např. role otce, role učně či role syna.
Sdělení
Součást procesu inscenační tvorby a jeho vyvrcholením a pověřením je sdělení divákům. Divadelní sdělení je tedy produktem v etapě procesu inscenační tvorby. Je to více či
méně fixovaný pevný inscenační tvar určený divákům. (Slovník JAMU, 2011)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem sdělení to, že někdy je člověk se schopen i obětovat pro to, aby byl druhý šťastný.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem sdělení např. to, že závist je to, když neradi vidíme, že slunce svítí i jiným lidem.
Situace
Je souhrn podnětů, jevů, objektů, osob a jejich vztahů, které se mezi nimi vytvářejí, na určitém místě a v určitém čase. Dělí se na dramatickou, fiktivní produkce, herní a jevištní.
(Slovník JAMU, 2011)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem situace to, jak Werle se ptá Hjalmara, jestli už vyřešil situaci s Ginou, ale on mu na to odpoví že ne, že chce stále odejít a Werle mu na to odpoví, že se nesmí bát, že důkaz lásky od nevlastní dcery za chvíli dostane. V toms lyšíme výstřel a z pokoje vyjde děda, který si myslí že syn šel na lov bez něj, ale nakonec se zjistí, že Hedvika zabila sama sebe místo kachny.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) bylo příkladem situace to, jak Antoine seděl ve svém pokoji a skládal letadlo, když do místnosti vstoupila osoba, která se ho ptala, co dělá.