Seminární práce - ZS-LS 2017-18
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fikce
Zdání, klam, výmysl, smyšlenky, v umění znamená fikce, že celek díla není realitou či jejím záznamem, ve své celistvosti vždy existuje jen jako fantazie autora díla – i kdyby v něm
bylo sebevíce prvků vzatých z reality. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem fikce to, jak si děda smýšlel představy o tom, že půda je les, kam chodí na lov a procházky.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) bylo příkladem fikce to jak jsme si smýšleli, jak bude vypadat jeho pokoj.
Hra
Spontánní a přirozená skupinová činnost, která nabízí zapojení a osobní svobodu potřebnou pro zkoušení a prožitek. Pokud hráč v průběhu hry projeví upřímnost a vynalézavý přístup k jakékoliv překážce, kterou hra v průběhu přináší, ukazuje, že může svobodně dosahovat cíle hry. Hra využívá přirozené lidské schopnosti vytvářet fiktivní situace (vy smyslu představované „jako“) a přijímat v nich role. Cíl hry spočívá ve hře samé, soustřeďujte pozornost žáků/studentů na hru a její pravidla. (Slovník JAMU, 2011)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem hry.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) byla příkladem hry, hra na letadla, kdy jsme se museli vrátit zpátky na letiště po dvojicích, úplně ve stejný čas.
Hra v roli
Improvizovaná dramatická hra, v níž hráč do situace vstupuje jako přesně vymezená, jemu známá postava. Slouží k poznávání situací z hlediska druhých lidí, často
životních spolu či protihráčů, může být i metodou hledání inscenačního materiálu. Také jsou
li do hry v určených rolích vztahováni divadelní diváci, otevírá se prostor pro improvizaci. Děj,
smysl a konečné situační a významové vyústění hry jsou však obvykle předem dány. Hráč
dostává tvořivý úkol, vymezený řadou daností (o koho jde, v jakém prostředí, v jaké situace,
oč jeho postavě jde, jaké jsou její možnosti,…), ale zůstává mu prostor pro tvořivé naplnění
tohoto úkolu. V horším případě se jim manipuluje podle předem daných představ inscenátorů. Má-li divák v roli možnost tvořivě uskutečnit svou představu, uplatnit své cítění, myšlení, vidění…atd. Dělí se na alteraci, simulaci, charakterizace (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem hry v roli to, jak si starý Ekdal hrál na lovce divé zvěře.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem hry v roli to, jak učitelka hrála rybáře (svědka) co viděl svržení Perdika z věže.
Improvizace
Předem nepřipravená a nefixovaná činnost, vznikající až v dané chvíli. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem improvizace to, jak jeden z účinkujících přivedl nové diváky, kteří se opozdili a úžasně to zakomponoval do děje. (Dívej koho ti vedu)
V lekci dramatické výchovy bylo příkladem improvizace to jak jsme bez přípravy museli hrát Antoina, který skládá své letadlo a bez přípravy vést rozhovor s učitelkou.