Seminární práce - ZS-LS 2017-18
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Překvapilo mě tako to, že divadlo je opravdu malé (i přes to, že to je komorní scéna). Vůbec mi to však nevadilo, a naopak to pro mě bylo přínosem, kdy v sále vznikla velmi domácká atmosféra a občas jsem se cítila tak, jako bych byla u Edgalových v obýváku.
Celkově hodnotím toto představení velmi kladně a určitě tuto komorní scénu navštívím i ve svém volném čase.
Klíčové pojmy
Děj
Je obecně to, co se děje, událo nebo se udí. Děj je dění, proces či událost, jinak též řada
časově a příčinně propojených akcí nebo událostí. Je to základ epiky (je-li děj vyprávěn
vyprávěčem) a dramatu (je-li děj předváděn herci). Rozprostírá se zpravidla od zápletky po
rozuzlení. Dynamičnost děje posilují dějové zvraty vyvolané činy hrdinů, statičnost děje
naopak popisy přírody, charakteristiky postav a úvahy. Spolu s postavami a prostředím je děj
klíčovou složkou tématu literárního/dramatického díla napomáhající názorně objasnit
charakter jednajících postav. (Slovník JAMU, 2011)
V inscenaci Divoká kachna byla příkladem děje celá divadelní hra. Děj se z velké části odehrával v obýváku rodiny Edgalových a částečně také na půdě.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) byla příkladem děje celá lekce, protože to začalo zápletkou (kdo zabil Predika) až po rozuzlení příběhu.
Dialog
Rozmluva dvou či více na sebe reagujících osob (může být i neviditelná či pomyslná,
nebo může být i divák). (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna byl příkladem dialogu, když se Gina bavila se svou dcerou Hedvikou o tom, že by už neměla číst, protože otec příjde domů a nemá rád, když si čte.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem dialogu, když jsme se svědka vyptávali na to, co viděl jednoho rána u věže, ze které někdo shodil Perdika.
Dramatická hra
Pevněji či volněji koncipované činnosti, jejichž cílem je příprava a rozvoj osobnosti účastníků. Z části se překrývají s technikami hereckého výcviku. Jde o volnou, improvizovanou formu. Většinou kolektivní hra modelovaná v situaci dramatického jednání bez předem určeného výsledku, která však není určená k nahlížení divákem, nýbrž k vnitřnímu prožitku a sebepoznání účastníků. Její cílem je vyzkoušet si, zažít poznat v modelové podobě bez následků něco důležitého pro život jedince a kolektivu, zejména ve vztahu k zvolenému
tématu. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna nebyl žádný příklad dramatické hry, protože dramatická hra není určená k nahlížení divákem, nýbrž k vnitřnímu prožitku a sebepoznání účastníků. (Richter, 2008)
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem dramatické hry to, jak jsme si ve dvojicích domýšleli to, co dělají Daidalos a Íkaros na Krétě, kde utekli.
Expozice – úvod do příběhu Daidala a Íkara
Vznik akce – zamyšlení se nad vlastním názorem – co dělali na Krétě
Kolize – učitelka slovním komentářem propojovala jednotlivé názory
Krize – učitelka dočte příběh Daidala a Íkara – napětí jak to bylo doopravdy
Peripetie – rozuzlení příběhu – prostudování příběhu doma