Seminární práce - ZS-LS 2017-18
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jednání
Akce, záměrné působení na okolí (jiné lidi, prostředí, věci) pro obsazení vytčeného cíle, prostředky tohoto působení mohou být různé, nejčastější je fyzické a slovní. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem jednání to, kdy Hedvika šla pro pistoli s vědomím, že chce zabít divokou kachnu (protože ji k tomu navedl Gregers Werle). A opakovala si to, jak to udělá, protože se ptala dědy na to, jak by to teoreticky udělal on, kdyby divokou kachnu chtěl zabít.
V lekci dramatické výchovy bylo příkladem jednání to, kdy matka volala Antoina k večeři a on stále nešel.
Konflikt
Rozpor vyhrocený až do střetu s tragickým či komickým vyústěním, v dramatu zpravidla antagonistický, nesmiřitelný. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem konfliktu to, jak se Gina hádala s Hjalmarem o tom, že měla poměr s podnikatelem Werle a vyhrotila se celá situace až tak daleko, že Hjalmar z rodiny odešel, protože si myslel že Hedvika není jeho dcera.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) bylo příkladem konfliktu to, jak Antoine mamince tvrdil, že se učil a ona mu to nevěřila a chtěla mu dát domácí vězení, pokud jí nedokáže, že to vážně umí.
Látka
Mimoumělecká skutečnost či umělecká předloha, která je základem nového zpracování. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna nebyl příklad látky.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem látky to, jak rybář (svědek) vypráví o tom, jak tou cestou každé ráno chodil na ryby k přístavu.
Metafora
Druh tropu, nepřímé obrazné pojmenování, přenášení významů na základě podobnosti ve vzhledu, velikosti, množství, vlastností, funkce,… apod. Nepřirovnává se, ale v zájmu nového poznání přímo nahrazuje jednu skutečnost (slovo, věc, jev) druhou z nejí oblasti. Je blízká hádance, neboť vyžaduje vnímatelovu aktivitu, za což skýtá pocit potěšení. Je prostředkem estetickým, emotivním i poznávacím nebo kognitivním. Metafora jev aktualizuje a zároveň obohacuje, rozvíjí pohled na něj. Metafora může být zároveň perifrázi, personifikací či synestezií, metonymií či ikonickou (prší listí) i symbolickou. Dá se využít jak lexikálně (slunce
vychází, moře věcí), materiálně i zvukově. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem metofary jak někdo řekl, že v místnosti je bahenní vzduch (myslel tím zřejmě smrad).
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) nebyl příklad metafory, ale v textu, který jsme si měli nastudovat byla uvedena metafora, že úsilí a práce nesla dobré ovoce (práce měla dobré výsledky).
Motiv
1. pohnutka, popud, podnět, součást motivace. 2. nejmenší tematický prvek uměleckého díla, obsahující novou informaci. Nový motiv vytváří situaci, jež je ukončena vstupem dalšího motivu. (Richter, 2008)