Seminární práce - ZS 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Celkově hodnotím toto představení velmi kladně a určitě tuto komorní scénu navštívím i ve svém volném čase.
Klíčové pojmy
Děj
Je obecně to, co se děje, událo nebo se udí. Děj je dění, proces či událost, jinak též řada
časově a příčinně propojených akcí nebo událostí. Je to základ epiky (je-li děj vyprávěn
vyprávěčem) a dramatu (je-li děj předváděn herci). Rozprostírá se zpravidla od zápletky po
rozuzlení. Dynamičnost děje posilují dějové zvraty vyvolané činy hrdinů, statičnost děje
naopak popisy přírody, charakteristiky postav a úvahy. Spolu s postavami a prostředím je děj
klíčovou složkou tématu literárního/dramatického díla napomáhající názorně objasnit
charakter jednajících postav. (Slovník JAMU, 2011)
V inscenaci Divoká kachna byla příkladem děje celá divadelní hra. Děj se z velké části odehrával v obýváku rodiny Edgalových a částečně také na půdě.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) byla příkladem děje celá lekce, protože to začalo zápletkou (kdo zabil Predika) až po rozuzlení příběhu.
Dialog
Rozmluva dvou či více na sebe reagujících osob (může být i neviditelná či pomyslná,
nebo může být i divák). (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna byl příkladem dialogu, když se Gina bavila se svou dcerou Hedvikou o tom, že by už neměla číst, protože otec příjde domů a nemá rád, když si čte.
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem dialogu, když jsme se svědka vyptávali na to, co viděl jednoho rána u věže, ze které někdo shodil Perdika.
Dramatická hra
Pevněji či volněji koncipované činnosti, jejichž cílem je příprava a rozvoj osobnosti účastníků. Z části se překrývají s technikami hereckého výcviku. Jde o volnou, improvizovanou formu. Většinou kolektivní hra modelovaná v situaci dramatického jednání bez předem určeného výsledku, která však není určená k nahlížení divákem, nýbrž k vnitřnímu prožitku a sebepoznání účastníků. Její cílem je vyzkoušet si, zažít poznat v modelové podobě bez následků něco důležitého pro život jedince a kolektivu, zejména ve vztahu k zvolenému
tématu. (Richter, 2008)
V inscenaci Divoká kachna nebyl žádný příklad dramatické hry, protože dramatická hra není určená k nahlížení divákem, nýbrž k vnitřnímu prožitku a sebepoznání účastníků. (Richter, 2008)
V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem dramatické hry to, jak jsme si ve dvojicích domýšleli to, co dělají Daidalos a Íkaros na Krétě, kde utekli.
Expozice – úvod do příběhu Daidala a Íkara
Vznik akce – zamyšlení se nad vlastním názorem – co dělali na Krétě
Kolize – učitelka slovním komentářem propojovala jednotlivé názory
Krize – učitelka dočte příběh Daidala a Íkara – napětí jak to bylo doopravdy
Peripetie – rozuzlení příběhu – prostudování příběhu doma