Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Seminární práce - ZS 2017

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (654.46 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dramatická situace

  • Postihuje určité kvality situace, zejména její schopnost vyvolávat jednání. To je dáno především potenciální přítomností konfliktů, který je hybnou silou jednání. Z další charakteristiky je dramatické situace typická, reprezentativní, názorná a nutná. (situace jevištní). (Slovník JAMU, 2011)

  • V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem dramatické situace, kdy Gina, chtěla opustit dům, když se hádala se svým manželem, ale Hjalmar (manžel) jí to zakázal a ona proto zůstala doma (změnila svůj plán důsledkem jednání).

  • V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) byl příkladem dramatické situace rozpor mezi matkou a Antoinem – maminka ho podezírá že se neučil a místo toho si hrál.

Dramatičnost

  • Napětí ve vztazích, vyhrocené až nepřijatelní situaci, již musí postavy řešit jednáním a tak vzniká kondenzovaný a spádný děj, jedno ze tří hlavních kritérií pro výběr vhodné předlohy. Slovo je dramatické tím, že působí na změnu situace, je slovním jednáním. (Richter, 2008)

  • V inscenaci Divoká kachna bylo příkladem dramatičnosti to, kdy Hedvika držela svého otce za nohu a nechtěla aby odešel, protože nechápala, proč už ji nemá rád a chce odejít. Proto křičela ať neodchází. Tatínek Hjalmar i přesto odešel.

  • V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) bylo příkladem dramatičnosti to, že si Antoine skládal letadla potajmu, protože kdyby ho načapala maminka, snažila by se ho zastavit, protože to je něco nového a ona se toho bojí.

Divadelní znak

  • Věc, která něco představuje nějakou jinou určitou věc.

  • V inscenaci Divoká kachna byla příkladem divadelního znaku půda, pod kterou si otec Hjalmara představoval velký les s divou zvěří.

  • V lekci dramatické výchovy (hodina na téma Daidalos a Íkaros) bylo příkladem divadelního znaku to, že některé dvojice při sehrání toho, co Daidalos a Íkaros dělají na Krétě použili sedací bobky jako sochy, které vytváří Daidalos

Divadelnost

  • Vhodnost předlohy či námětu k účinnému divadelnímu provedení jevištními

prostředky v konkrétní viditelné a slyšitelní podobě. Předpokladem je dynamicky hybná

kondenzovaná konfliktnost obsažená ve vizuálně a zvukově zajímavých, přitažlivých, prvcích

v předloze, na nichž se může uplatnit syntetický divadelní jazyk: pohyb, obraz, zvuk i slovo.

Musí se v ní respektovat divadelní principy (př. Napětí ve vztazích řešeného jednáním), míra

epiky či lyriky. (Richter, 2008)

  • V inscenaci Divoká kachna byly příkaldem divadelnosti různé rekvizity, které dotvářely atmosféru daného představení např. celý interiér, flétna, ťukání skleniček, žebřík na půdu, knihy, dopis nebo třeba papuče.

  • V lekci dramatické výchovy (hodina na téma A. S. Exupéry) byl příkladem divadelnosti kufřík Antoina, ve kterém měl své nejdůležitější věci, které maminka nesmí najít.

Témata, do kterých materiál patří