Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20) Kvadratická funkce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (507.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

souřadnice bodů, které vidíme na obrázku, tedy bodů [ –2, 1 ] a [ 0, 1 ] – jejich souřadnice
dané rovnici vyhovují, takže oba tyto body na zadané parabole leží. Funkce f má tedy
předpis ( tj. rovnici ) y = ( x + 1 )

2 .

C) Funkce f není klesající v intervalu ( – ∞, 0 ). Jak víme, při určování intervalů
monotónnosti se musíme řídit podle x-ových souřadnic „krajních“ bodů, nikoli podle jejich
y-ových souřadnic. X-ová souřadnice „levého krajního“ bodu klesající části paraboly je
( – ∞ ), x-ová souřadnice „pravého krajního“ bodu klesající části paraboly je ( –1 ).
Funkce f je tedy klesající v intervalu ( – ∞, –1 ).
D) Obor hodnot funkce f není interval ( 0, + ∞ ), ale interval < 0, + ∞ ). Z obrázku je vidět,
že číslo 0 do oboru hodnot patří.
E) Funkční hodnota v čísle ( bodě ) 0 ( tedy y-ová souřadnice, zapisujeme f(0) ) není ( –1 ),
ale 1 … takže f(0) = 1
--------------------------------------------------


Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická funkce


1i) Jsou dány funkce f a g : f: y = 0,5x

2 g: y = 2 – 0,5x

Na kterém z obrázků A – E jsou správně sestrojeny grafy obou funkcí ?

Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2010 (2), příklad č. 18
Body: 2 Výsledek: E

Pracovní tematické zařazení: Kvadratická funkce
Řešení:
f: y = 0,5x

2 y = 0,5 x2 + 0x + 0 … kvadratická funkce ( parabola se „otevírá nahoru“, neboť

a

> 0 )

Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická funkce


Pokračování příkladu č. 1i
g: y = 2 – 0,5x y = – 0,5x + 2 … lineární funkce ( je klesající, neboť a

< 0 a protíná osu y

v obraze čísla 2, neboť b = 2 )
Nyní je tedy zřejmé, že grafy obou funkcí jsou na obrázku E.
--------------------------------------------------
2i) Grafem kvadratické funkce f: y = x

2 – 6x je parabola s vrcholem

.

Jakou hodnotu má druhá souřadnice

vrcholu ?

A)

B)

C)

D)

E)

Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2011, příklad č. 20
Body: 2 Výsledek: A

Pracovní tematické zařazení: Kvadratická funkce
Řešení:
f: y = x

2 – 6x y = 1x2 – 6x + 0 … a = 1, b = –6, c = 0

vrchol paraboly … V[

, c –

] = [ 3, –9 ] … souřadnice

vrcholu má hodnotu (–9)

--------------------------------------------------
































Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická funkce


3i) Přiřaďte ke každému grafu ( a) – c) ) odpovídající předpis ( A – E ).

a)

b)

c)

A)

y =

B) y =

C) y =

D)

y =

E) y =

Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2012, příklad č. 26
Body: 3 Výsledek: a) E b) A c) B

Pracovní tematické zařazení: Kvadratická funkce
Řešení:
Všechny rovnice nejprve upravíme na „základní“ tvar y = ax2 + bx + c, neboť z něj ihned
poznáme, zda se parabola „otevírá nahoru nebo dolů“.

Témata, do kterých materiál patří