20) Kvadratická funkce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
souřadnice bodů, které vidíme na obrázku, tedy bodů [ –2, 1 ] a [ 0, 1 ] – jejich souřadnice
dané rovnici vyhovují, takže oba tyto body na zadané parabole leží. Funkce f má tedy
předpis ( tj. rovnici ) y = ( x + 1 )
2 .
C) Funkce f není klesající v intervalu ( – ∞, 0 ). Jak víme, při určování intervalů
monotónnosti se musíme řídit podle x-ových souřadnic „krajních“ bodů, nikoli podle jejich
y-ových souřadnic. X-ová souřadnice „levého krajního“ bodu klesající části paraboly je
( – ∞ ), x-ová souřadnice „pravého krajního“ bodu klesající části paraboly je ( –1 ).
Funkce f je tedy klesající v intervalu ( – ∞, –1 ).
D) Obor hodnot funkce f není interval ( 0, + ∞ ), ale interval < 0, + ∞ ). Z obrázku je vidět,
že číslo 0 do oboru hodnot patří.
E) Funkční hodnota v čísle ( bodě ) 0 ( tedy y-ová souřadnice, zapisujeme f(0) ) není ( –1 ),
ale 1 … takže f(0) = 1
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická funkce
1i) Jsou dány funkce f a g : f: y = 0,5x
2 g: y = 2 – 0,5x
Na kterém z obrázků A – E jsou správně sestrojeny grafy obou funkcí ?
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2010 (2), příklad č. 18
Body: 2 Výsledek: E
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická funkce
Řešení:
f: y = 0,5x
2 y = 0,5 x2 + 0x + 0 … kvadratická funkce ( parabola se „otevírá nahoru“, neboť
a
> 0 )
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická funkce
Pokračování příkladu č. 1i
g: y = 2 – 0,5x y = – 0,5x + 2 … lineární funkce ( je klesající, neboť a
< 0 a protíná osu y
v obraze čísla 2, neboť b = 2 )
Nyní je tedy zřejmé, že grafy obou funkcí jsou na obrázku E.
--------------------------------------------------
2i) Grafem kvadratické funkce f: y = x
2 – 6x je parabola s vrcholem
.
Jakou hodnotu má druhá souřadnice
vrcholu ?
A)
B)
C)
D)
E)
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2011, příklad č. 20
Body: 2 Výsledek: A
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická funkce
Řešení:
f: y = x
2 – 6x y = 1x2 – 6x + 0 … a = 1, b = –6, c = 0
vrchol paraboly … V[
, c –
] = [ 3, –9 ] … souřadnice
vrcholu má hodnotu (–9)
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická funkce
3i) Přiřaďte ke každému grafu ( a) – c) ) odpovídající předpis ( A – E ).
a)
b)
c)
A)
y =
B) y =
C) y =
D)
y =
E) y =
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2012, příklad č. 26
Body: 3 Výsledek: a) E b) A c) B
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická funkce
Řešení:
Všechny rovnice nejprve upravíme na „základní“ tvar y = ax2 + bx + c, neboť z něj ihned
poznáme, zda se parabola „otevírá nahoru nebo dolů“.