ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
/1.6/ SLOVNÍKY
V kapitole si uvedeme pouze stručné poučení o slovnících, které se týkají především
slovní zásoby. Při vyučování si práci se slovníky osvojíme prakticky.
Tvorbou slovníků se zabývá lexikografie (slovníkářství). Nejdůležitějším typem slovníku
je slovník výkladový. Jeho hlavním úkolem je vyložit významy pojmenování a slov. Sou-
časné výkladové slovníky většinou popisují spisovnou slovní zásobu.
Pro středoškolskou výuku češtiny jsou zásadní tyto:
Slovník spisovného jazyka českého (SSJČ), 1989, přibližně 192 000 slov;
Slovní spisovné češtiny pro školu a veřejnost (SSČ), 2005 a novější, 48 000 slov;
Lumír KLIMEŠ, Slovník cizích slov, Praha 2005, nebo podobný slovník cizích slov.
Nevýkladové slovníky ve středoškolské výuce zastupuje ortografický slovník:
Pravidla českého pravopisu, 1993 a novější.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 12
/2/
NAUKA O TVOŘENÍ SLOV
/2.1/ TŘÍDĚNÍ SLOV VE SLOVOTVORBĚ
Nauka o tvoření slov je jazykovědná disciplína zabývající se způsoby tvoření slov, zákoni-
tostmi, jimiž se slovotvorba v jazyce řídí a stavbou slova z hlediska toho, jak bylo utvořeno
a jaká je jeho výsledná podoba.
Slovotvorba je prostředek obohacování slovní zásoby o nová pojmenování s novým
významem. Mezi lexikologií a slovotvorbou není ostrá hranice.
SLOVA ZNAČKOVÁ A POPISNÁ
Se zřetelem ke vztahu mezi lexikologií a tvořením slov rozlišujeme:
a) slova značková/nemotivovaná, která tvoří jádro slovní zásoby a pojmenovávají