ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 18
K posledním třem příkladům: tečku píšeme za zkratkami vzniklými z prvního písmena
(s. = strana), z počáteční skupiny písmen (jun. = junior), nebo z několika písmen základo-
vého slova (ppor. = podporučík). Dvě tečky píšeme při zkrácení dvou plnovýznamových
slov (v. r. = vlastní rukou, srovnej v z. = v zastoupení). Tečku nepíšeme u zkratek utvoře-
ných z prvního a posledního písmena zkracovaného slova (pí = paní) a u zkratek označují-
cích fyzikální jednotky (km = kilometr).
Podobnou funkci jako zkratky a zkratková slova mají rozličné značky: % (procento), §
(paragraf), @ (at symbol, *zavináč) atd.
/2.4/ SLOVOTVORNÝ A MORFEMATICKÝ ROZBOR SLOVA
Jak již víme, vhled do utvářenosti slov napomáhá rozvoji abstraktního myšlení a rozšiřuje
vědomosti mimojazykové, např. v oblasti historie. Zároveň přispívá ke kulturnosti vyjadřo-
vání (pochopení významu slova, pravopisu).
SLOVOTVORNÝ ROZBOR Při slovotvorném rozboru odhalujeme směr a způsob, jakým bylo slovo utvářeno, tj. dy-
namiku jeho vzniku. Zjišťujeme, z kterého slova a kterými prostředky/formanty je dané
slovo utvořeno. Tomuto rozboru lze podrobit pouze slovo popisné/motivované.
PŘÍKLADOVÝ POSTUP PŘI ROZBORU (NA SLOVĚ PODVEČERNÍ)
1) Přečteme si pozorně zadání úlohy, abychom ji vyřešili v celém rozsahu. Mnohdy
nejde jen o mechanické rozdělování slov na jednotlivé složky, ale často se požaduje
i vysvětlení věcného významu, hledání příbuzných slov atd.