ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 4
SLOVO
= základní jednotka slovní zásoby; znak, jenž pojmenovává určitý předmět, jev, děj,
vlastnost nebo vztah mezi jednotkami slovní zásoby. Slovo (plnovýznamové i neplnový-
znamové, viz dále) je nejčastější forma pojmenování.
SOUSLOVÍ
= spojení více slov k označení jednoho pojmu (kyselina solná, krajské město, postavení
mimo hru aj.).
MULTIVERBIZOVANÉ A UNIVERBIZOVANÉ VÝRAZY
Multiverbizace je proces, při němž z původně jednoslovného pojmenování vznikne ví-
ceslovné k označení jednoho pojmu. Tím se liší od sousloví, které prvotně vzniklo jako ví-
ceslovné. Příklady: vykonat návštěvu z navštívit, provést kontrolu ze zkontrolovat, laická
veřejnost z laici. Multiverbizace se uplatňuje zejména v publicistickém a odborném stylu
(v posledním příkladu s jistým stylovým příznakem).
Univerbizace je proces opačný: z původně víceslovného pojmenování jednoho pojmu
vznikne jednoslovné k označení jednoho pojmu. Univerbizace je výrazem snahy o ekono-
mické vyjádření, často se vyskytuje v prostěsdělovacím a publicistickém stylu (mnohdy
s příznakem hovorovosti či nespisovnosti). Příklady: nákladní auto → náklaďák, uherský
salám → uherák, mobilní telefon → mobil. Podobně zasedačka, kopírka, výpadovka, polo-
letky, písemka…
FRAZÉMY
= ustálená, většinou víceslovná pojmenování s obrazným významem označující jeden
pojem. Frazeologismy zkoumá frazeologie, podobor lexikologie.
Příklady nevětných a větných frazémů: