Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.81 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   2  | 

SLOVO 
=  základní  jednotka  slovní  zásoby;  znak,  jenž  pojmenovává  určitý  předmět,  jev,  děj, 
vlastnost  nebo  vztah  mezi  jednotkami  slovní  zásoby.  Slovo  (plnovýznamové  i  neplnový-
znamové, viz dále) je nejčastější forma pojmenování. 
 
SOUSLOVÍ  
   =  spojení  více slov k označení  jednoho  pojmu (kyselina  solná,  krajské město, postavení 
mimo hru aj.). 
 
MULTIVERBIZOVANÉ A UNIVERBIZOVANÉ VÝRAZY 
   Multiverbizace je proces, při němž z původně jednoslovného pojmenování vznikne ví-
ceslovné k označení jednoho pojmu. Tím se liší od sousloví, které prvotně vzniklo jako ví-
ceslovné.  Příklady:  vykonat  návštěvu  z navštívit,  provést  kontrolu  ze  zkontrolovat,  laická 
veřejnost z laici. Multiverbizace se uplatňuje zejména v publicistickém a odborném stylu  
(v posledním příkladu s jistým stylovým příznakem).  
   Univerbizace  je  proces  opačný:  z původně  víceslovného  pojmenování  jednoho  pojmu 
vznikne jednoslovné k označení jednoho pojmu. Univerbizace je výrazem snahy o ekono-
mické  vyjádření,  často  se  vyskytuje  v prostěsdělovacím  a  publicistickém  stylu  (mnohdy 
s příznakem  hovorovosti  či  nespisovnosti).  Příklady:  nákladní  auto  →  náklaďák,  uherský 
salám → uherák, mobilní telefon → mobil. Podobně zasedačka, kopírka, výpadovka, polo-
letky, písemka…  
 
FRAZÉMY 
    =  ustálená,  většinou  víceslovná  pojmenování  s obrazným  významem  označující  jeden 
pojem. Frazeologismy zkoumá frazeologie, podobor lexikologie.  
Příklady nevětných a větných frazémů:  

Témata, do kterých materiál patří