9. Pocatky realismu u nas
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dílo
Vydobyl si velkou autoritu jako novinář a satirik, je průkopníkem české literární kritiky. Kritika Tylova vlasteneckého, ale umělecky slabého románu Poslední Čech vzbudila bouřlivé diskuse. Jeho nejlepším oborem se staly epigramy. V Brixenu vznikly jeho vrcholné satirické skladby (Tyrolské elegie, Král Lávra a Křest svatého Vladimíra), jež se zprvu mohly šířit pouze opisem.
novinář
působil v Pražských novinách (literární příloha Česká včela); od začátku své redaktorské činnosti je proměnil v noviny vyjadřující národní zájmy
v letech 1848-1850 působil jako redaktor v Národních novinách (s přílohou Šotek), které sám založil; od začátku se staly mluvčím liberální strany; začátkem roku 1850 byly vládou zastaveny
od roku 1850 až do svého zatčení vydával časopis Slovan v Kutné Hoře; byl často konfiskován; v srpnu 1851 byl nucen Slovana zastavit
vydal programové články v knižním souboru Duch národních novin (1851)
literární kritik
boj o pravdivé, hodnotné umění-Kapitola o kritice
překladatel
např. Gogolových Mrtvých duší
epigramy (krátká, satiricky vyhrocená báseň, jejíž poslední verš či dvojverší představuje významový vrchol neboli pointu)
sám epigram charakterizoval jako malinké nádoby, do kterých vztek svůj nalívám, aby mi srdce nežral
namířené proti společnosti, prudká útočnost
celkem jich napsal 78
výběr z nich vydal v roce 1845 v pěti částech- Církvi, Královi, Vlasti, Múzám, Světu
útok na katolickou církev (Z historie literatury české), byrokracii a stát (Etymologický, Selský, Demokratský), na nezdravé jevy v národním životě (Verba docent, exempla trahunt (Slova učí, příklady táhnou), Poeta laureatus)
Dobrá rada
Kdo vždy myslí, že se učí,
bude vlasti chlouba:
kdo si myslí, že dost umí,
začíná být trouba.
Originálnost
Není nad původnost,
každý po ní touží,
lidé chodí přes most,
to já půjdu louží.
Tyrolské elegie (1852)
satirická skladba
reagují na Brixen
podnět a inspirace: vlastní zážitek
téma: zatčení, cesta do Brixenu, život ve vyhnanství; obraz tragédie osobní i národní
záměr: boj proti reakci státu, kritika policejního systému, pokrytectví; opovržení rakouskou vládou
žánrově: netradiční elegie-satira (elegický tón+ironie, výsměch); situační a jazyková komika; autoportrét (příslušnost k českému národu, muzikant-2. zpěv), zatýkání jako ironický vtip (,,přátelský čin Bachův“) x projev zvůle
Jsou bezprostřední Havlíčkovou reakcí na zatčení a převoz do tyrolského Brixenu v roce 1851. Za svou násilnou deportaci obžaloval absolutistický režim své země. Ve vstupní básni si stěžuje na svůj osud měsíci, který ho po cestě provází, a je tak jeho jediným společníkem. Úspěšně tím parodoval lidovou píseň-Sviť, měsíčku, polehoučku skrz ten hustý les. Ve druhém zpěvu líčí své noční zatčení, odchod od své rodiny a cestu do Brixenu. Při popisu nešetří detaily. Ze své situace obžalovává rakouské ,,spící“ pány a celou absolutistickou monarchii, které dává za vinu svůj osud. Havlíčkův jazyk se ve všech jeho dílech blíží lidovému vyjadřování a stylu. Díky tomu se jeho tvorba snadno čte, čtenář i lépe pochopí Havlíčkovy narážky a útoky. Spisovatel v textu nešetří humorem, satirou i ironií. Jeho slova dopadají přesně tam, kam si to přál.