Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Čelakovský je rodákem ze Strakonic, vysokoškolská studia filozofie nedokončil. Později působil jako profesor slavistiky na
univerzitě ve Vratislavi a ke konci života v Praze. Kromě vlastní tvorby byl výborným překladatelem, zejména z literatury německé a
anglické.
literární dílo
Ohlas písní ruských (1829) - jádrem sbírky jsou epické básně o ruských bohatýrech, jak je autor poznal v ruských středověkých zpěvech
(byliny). V této oslavě hrdinství a síly jsou některá jména bohatýrů převzata z bylin (Ilja Muromec, Čurila Plenkovič), některá jsou
Čelakovským vymyšlena (Ilja Volžanín). Sbírka je charakteristická rusismy, častým užíváním paralel a přirovnání.
Ohlas písní českých (1839) - tato sbírka je lyričtější a písňovější. Dominuje tematika milostná, ale setkáme se zde i se satirickými básněmi.
Z této sbírky pochází slavná balada (jako jedna z mála epických skladeb) Toman a lesní panna. Je třeba dodat, že už v době vydání
Čelakovských Ohlasů, zejména českých, se objevily názory, že tento typ poezie stojí již stranou hlavního proudu literárního úsilí a že se
vlastně jedná o parodii. Tím spíše, že ve stejné době již existovala subjektivně laděná poezie jiných slavných autorů (Mácha).
další sbírky - Smíšené básně, Růže stolistá (v obou sbírkách je ceněna zejména lyrika)
činnost sběratelská
Velikou hodnotu má činnost národopisná - Čelakovský od gymnaziálních let zabýval studiem slovanských a českých písni a
přísloví. Výsledkem této více než třicetileté sběratelské činnosti je soubor Mudrosloví národu slovanského v příslovích (1852), který
obsahuje asi 15 000 čísel. České a slovanské písně jsou ve třísvazkovém sborníku Slovanské národní písně.
Próza národního obrození
Próza národního obrození neměla takový význam jako poezie, můžeme dokonce konstatovat, že hrála spíše podřadnou úlohu. V
počátcích plnila funkci zábavnou a lidovýchovnou, a tak se setkáváme s hojně vydávanými tzv. knížkami lidového čtení, jež měly obdobný
ráz jako jarmareční písně (povídky o Griseldě, Bruncvíkovi, Enšpíglovi atd.). Kromě toho Jsou pěstovány povídky rytířské, povídky
blízké pověstem, vydávají se staré cestopisy.
Teprve s počátkem 19. století se objevují drobné prózy sentimentálního charakteru, hned vzápětí registrujeme prózy historické
či s námětem ze současnosti. Souhrnně lze ale říci, že próza celá desetiletí tápala a teprve kolem poloviny 19. století dosáhla jisté umělecké
úrovně.
význačnější prozaici počátků národního obrození
Prokop ŠEDIVÝ (1764 - 1810) - povídka České Amazonky aneb Dívčí boj v Čechách pod správou rekyně Vlasty (první výraznější
prozaické dílo národního obrození).
Václav Kliment KLICPERA (1792 - 1859) - historická povídka Točník.
Josef LINDA (1789 - 1834) - historická povídka Záře nad pohanstvem nebo Václav a Boleslav.
Jan Jindřich MAREK (1803 - 1853) - autor historických povídek.
Prokop CHOCHOLOUŠEK (1819 - 1864) - vynikající historické povídky, jsou vrcholem této fáze národního obrození. Nejznámější
povídky - Templáři v Čechách, Křižáci či Dcera Otakarova.