Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RUKOPISNÁ KNIHA STŘEDOVĚKU

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (69.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Výzdoba knih se v průběhu středověku měnila a vyvíjela, obecně však platí, že v tomto období ochabuje zájem o lidskou postavu, o tělo jako o nositele výrazu. Antická kalokagathiá už dávno neplatí, krásná těla sportovců se ve výtvarném umění uplatní až v době renesance. K tomuto odklonu od antických vzorů dochází v 7. až 11. století, kdy se hlavním výtvarným prvkem stává ornament, napodobující dobová umělecká řemesla, která s ornamentem pracují v kovu, ve dřevě i v kosti. Ornamentika se vyznačuje přesnou geometrií a propracovaností, nejčastější jsou vegetativní a živočišné motivy. Figurální výjevy se stávají součástí stylizovaných ornamentálních obrazců, v nichž je lidská podoba znázorňovaných postav až kdesi v druhém plánu, zcela pohlcena touto dekorativní soustavou. Figurální výzdoba se omezuje na zpodobňování Ježíše Krista, evangelistů a dalších světců. Propracovanost a řád ornamentiky se uplatňuje od 7. století v Itálii a franckých dílnách, v 8. století rovněž v Irsku a anglosaských literárních památkách. Abstraktní ornamentika, která se ve výtvarném umění vyvíjí už od pravěku, dosáhla mnohotvárných složitostí, srovnatelných s orientální ornamentikou, ba i lepších. Nejlepší ukázkou této propracovanosti je evangeliář z Durrow a Kelsu, užívající plošný dekorativní ornament náležející do irské dekorativní školy. První úpadek ornamentiky zaznamenáváme nejdříve ve francké říši v souvislosti s karolínskou renesancí, která hledá ideály (i výtvarné) v období antiky. Na karolínskou renesanci navazuje na německém území tzv. otonská renesance, nazvaná podle nejčastějšího jména tehdejších vládců. V klášterech vznikají nové písařské a malířské školy; nechávají se inspirovat pozdní antikou, byzantským uměním a starokřesťanskými předlohami, tedy uměleckou tvorbou křesťanské antiky. Jednou z nejvýznamnějších dílen tvořících v tomto rázu je Palácová škola, která vznikla s dalšími na dolním toku Rýna. Z této doby se zachovalo několik významných památek, například evangeliář Karla Velikého, ze 2. poloviny 9. století evangeliář z knihovny Metropolitní kapituly na Pražském hradě. Za vlády Karla IV. dostal novou vnější úpravu, když byl svázán do nádherné vazby s deskou ze slonoviny zlacenou pláty a ozdobenou drahokamy. V duchu otonské renesance vzniká v 10. století Strahovský evangeliář, opatřený sametovou vazbou, emailovými terči, křišťály, drahokamy, plastikami, medailony a krucifixem. Nejbohatším a umělecky nejhodnotnějším kodexem ještě románského období je Vyšehradský kodex, jenž se bohatým výtvarným doprovodem a ornamentikou inspiroval v řezenské knižní malbě.

Zájem o ilustraci vede ke vzniku zcela nového ilustračního žánru, příbuzného písařské práci – k perokresbě. Touto novou technikou se ilustrují nejenom díla liturgická, jako třeba žaltáře a nejrůznější duchovní knihy, ale i naučná literatura, poezie a filozofická díla oblíbených autorů. Jedním z nich je např. Boëthius - křesťan a zároveň obdivovatel antické vzdělanosti, jehož díla byla po několik staletí v latinské Evropě jediným pramenem poznávání antické filozofie. Velké oblibě se těšil jeho spis Filosofie utišitelkou. Rovněž dílo Aurelia Clemense Prudentia, římského, latinsky píšícího básníka a filozofa, známé pod názvem Psychomachie, pojednávající o zápasu křesťanských ctností s pohanskými hříchy, bylo doprovozeno perokresebnými ilustracemi. Pro zvýšení výtvarného efektu se perokresby namnoze kolorují pestrými barvami.

Témata, do kterých materiál patří