RUKOPISNÁ KNIHA STŘEDOVĚKU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Středověké psací nástroje jsou především olůvko, plnící funkci dnešní tužky, jímž si písaři linkují stránky před zaznamenáváním vlastního textu, a pro psaní se používá pero ze seříznutého rákosu, častěji však z husího nebo jiného brku. Inkoust je vyráběn nejvíce z duběnek a zelené skalice.
Písmo středověkých kodexů v podstatě kopíruje vývoj, tak jak byl popsán ve druhé kapitole. Celou západní Evropu ve středověku zcela ovládla latinka a později se posunula dále na východ i do dalších oblastí na celém světě. Nejdříve to byla její raná forma, tedy unciála, kterou se píše od 2. století. První písemné památky v tomto znakovém systému se dochovaly ze století třetího. Unciála, které se také říká knižní písmo křesťanství, se používá od 4. do 9. století, polounciála, tedy přechodový tvar unciály, kapitála a kapitální kurzíva ve století 7. až 8. V této době se také souběžně užívají národní písma, aby všechna společně i s unciálou byla potlačena a postupně nahrazena v 9. století karolínskou minuskulí. V 11. století je latinka rozšířena o další tři písmena (U, W, J ) a její vývoj je z hlediska sémantického ukončen, kdežto její syntaktická, tedy vnější neboli formální podoba se vyvíjí do dnešních dnů. Začátkem 12. století - v období gotiky - se jak v architektuře, tak i v písmu začíná uplatňovat výrazný prvek – lom. V architektuře je to lomený oblouk; v té době užívaná karolínská minuskule rovněž dostává lomený tvar. Ve 14. století vzniká gotiko-antikva napodobující karolínskou minuskuli. Na německém území vznikají nové tvary písem, takzvaná písma gotická, z nichž nejvýraznější jsou fraktura a švabach. Význam gotického písma je z našeho pohledu dvojí: za prvé tato písma přejal ve svých počátcích knihtisk a za druhé staré česky psané literární památky jsou zaznamenávány právě ve švabachu a fraktuře, která se pro psaní i v tištěné podobě užívá na našem území až do 19. století. Vznik literatury v národních jazycích má za následek to, že latinka, ve své původní podobě užívaná pouze pro zaznamenávání latiny, potřebuje mnoho úprav a modifikací pro záznam jednotlivých jazyků. Takřka žádné změny nepotřebovala angličtina, která je prakticky bez znamének, menší počet změn zaznamenala francouzština, italština a španělština, oproti tomu slovanské jazyky používající latinku musely provést nejvíce zásahů a doplnit latinku o velké množství diakritických znamének a spřežek.
Žánry středověkých knih se omezují na několik témat a lze je rozdělit zhruba do tří skupin. První a nejpočetnější jsou knihy liturgické, další skupinu tvoří knihy studijní a konečně poslední knihy zábavné a poučné.
Do kategorie liturgických knih spadá breviář, modlitební kniha na celý rok. Její součástí bývá žaltář neboli kniha žalmů, kancionál, zpěvník náboženských, zejména kostelních písní, misál, kniha obsahující texty ke mši a především evengelistář a evangeliář, tedy knihy obsahující výňatky nebo celá evangelia. Vyprávějí o životě a učení Ježíše Krista, zaznamenaném evangelisy Matoušem, Markem, Lukášem a Janem. Do žánru studijních knih, jenž se zpočátku uplatňuje pouze v omezené míře a více se rozvíjí především se vznikem univerzit a světské vzdělanosti, spadají zvláště knihy právnické, lékařské, filozofické a teologické. Vedle liturgických, prvořadě hagiografických námětů se začíná žánrová pestrost rozšiřovat o díla soudobé literatury: veršované romány, rytířskou poezii, historická díla. K žánru zábavných a poučných knih můžeme přiřadit široké spektrum literatury od kratičkých básní až po rozsáhlé eposy.