Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pokud pod ni půjdeme, budeme ve ztrátě

Maximální hranice ceny

  • ceny konkurence, cena za, kterou lze ještě prodat

  • podle kvality můžou mít ceny i vyšší než konkurence

  • nad ní je zboží neprodejné

Cenová politika firmy a strategie

Cenová politika

Politika nízkých cen – na trhu

Politika vysokých cen – značkové zboží

Politika vyrovnávacích cen
- používají je často velké podniky
- vyberou určité výrobky, které nabízejí za poměrně nízkou cenu
- chtějí přilákat spotřebitele a nabídnou mu i dražší výrobky

Politika diferencovaných cen

  • Podle místa prodeje (ve městě vyšší cena než v okolí)

  • Z hlediska období (nižší ceny v sezoně, vyšší po sezoně)

  • Podle množství prodeje (když na venkově odebírá malé množství zboží – drahé, ve velkoobchodě mají slevu)

  • Ve vztahu k placení

Strategie stanovení ceny

  • cenová strategie závisí na podmínkových cílech, na charakteru produktů, na fázi životního cyklu

  • u nových výrobků se nejčastěji volí buď strategie pronikání, nebo strategie skimming

  • strategie pronikání se používá u nových výrobků, které jsou obdobné nebo totožné s výrobky, které už na trhu existují, počáteční cena je nízká, často nepokryje ani vlastní náklady výroby a distribuce

  • firma se snaží získat co největší tržní podíl a teprve potom cenu zvyšuje

  • strategie skimming (z anglického výrazu „slíznout smetanu“) používá se u nových výrobků, jejichž postavení je na trhu jedinečné, počáteční cena je vysoká, firma se snaží využít ojedinělosti výrobků, prestiže, image

  • po vstupu konkurence na trh se cena snižuje

Cenová pružnost (elasticita)

Pružnost poptávky

  • Říká, do jaké míry reagují zákazníci na změnu ceny. Čím více zákazníci na změnu ceny reagují, tím pružnější je poptávka

  • Pružnost poptávky zjišťujeme testem cenové citlivosti, připravíme si cenovou stupnici

  • Říká, o kolik se změní nabízené množství statků, změní-li se jeho cena (citlivost nabízeného množství na tržní cenu)

  • Vyjadřuje se pomocí koeficientu cenové elasticity poptávky, který vyjadřuje o kolik procent se zvýší/sníží poptávané množství, když se cena zvýší/sníží o jedno procento

Cenově elastická poptávka

  • Má smysl usilovat o snížení ceny, abychom zvýšily tržby

  • Zvýšení ceny by tržby snížilo

  • Jednotkově elastická poptávka - změna ceny vyvolá stejnou procentní změnu poptávaného množství

  • Elastická poptávka - změna ceny vyvolá větší procentní změnu poptávaného množství

  • Dokonale elastická poptávka - při určité ceně se prodá libovolné množství

Cenově neelastické poptávky

  • Význam má pouze zvýšení ceny, protože každé snížení ceny snižuje tržby

  • Dokonale neelastická poptávka - poptávané množství se se změnou ceny nemění

  • Neelastická poptávka - změna ceny vyvolá menší procentní změnu poptávaného množství

Témata, do kterých materiál patří