12
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pokud pod ni půjdeme, budeme ve ztrátě
Maximální hranice ceny
ceny konkurence, cena za, kterou lze ještě prodat
podle kvality můžou mít ceny i vyšší než konkurence
nad ní je zboží neprodejné
Cenová politika firmy a strategie
Cenová politika
Politika nízkých cen – na trhu
Politika vysokých cen – značkové zboží
Politika vyrovnávacích cen
- používají je často velké podniky
- vyberou určité výrobky, které nabízejí za poměrně nízkou cenu
- chtějí přilákat spotřebitele a nabídnou mu i dražší výrobky
Politika diferencovaných cen
Podle místa prodeje (ve městě vyšší cena než v okolí)
Z hlediska období (nižší ceny v sezoně, vyšší po sezoně)
-
Podle množství prodeje (když na venkově odebírá malé množství zboží – drahé, ve velkoobchodě mají slevu)
Ve vztahu k placení
Strategie stanovení ceny
-
cenová strategie závisí na podmínkových cílech, na charakteru produktů, na fázi životního cyklu
-
u nových výrobků se nejčastěji volí buď strategie pronikání, nebo strategie skimming
-
strategie pronikání se používá u nových výrobků, které jsou obdobné nebo totožné s výrobky, které už na trhu existují, počáteční cena je nízká, často nepokryje ani vlastní náklady výroby a distribuce
-
firma se snaží získat co největší tržní podíl a teprve potom cenu zvyšuje
-
strategie skimming (z anglického výrazu „slíznout smetanu“) používá se u nových výrobků, jejichž postavení je na trhu jedinečné, počáteční cena je vysoká, firma se snaží využít ojedinělosti výrobků, prestiže, image
-
po vstupu konkurence na trh se cena snižuje
Cenová pružnost (elasticita)
Pružnost poptávky
-
Říká, do jaké míry reagují zákazníci na změnu ceny. Čím více zákazníci na změnu ceny reagují, tím pružnější je poptávka
-
Pružnost poptávky zjišťujeme testem cenové citlivosti, připravíme si cenovou stupnici
-
Říká, o kolik se změní nabízené množství statků, změní-li se jeho cena (citlivost nabízeného množství na tržní cenu)
-
Vyjadřuje se pomocí koeficientu cenové elasticity poptávky, který vyjadřuje o kolik procent se zvýší/sníží poptávané množství, když se cena zvýší/sníží o jedno procento
Cenově elastická poptávka
Má smysl usilovat o snížení ceny, abychom zvýšily tržby
-
Zvýšení ceny by tržby snížilo
Jednotkově elastická poptávka - změna ceny vyvolá stejnou procentní změnu poptávaného množství
Elastická poptávka - změna ceny vyvolá větší procentní změnu poptávaného množství
Dokonale elastická poptávka - při určité ceně se prodá libovolné množství
Cenově neelastické poptávky
-
Význam má pouze zvýšení ceny, protože každé snížení ceny snižuje tržby
Dokonale neelastická poptávka - poptávané množství se se změnou ceny nemění
Neelastická poptávka - změna ceny vyvolá menší procentní změnu poptávaného množství