12
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingový výzkum
Slouží k předpovědění chování a jednání zákazníků, má snížit podnikatelské riziko
Nejznámější součástí mark. výzkumu je průzkum trhu
Zaměření marketingových výzkumů
ZÁKAZNÍK – jeho potřeby, přání, nákupní chování
TRH – vývoj poptávky, ceny, možnosti segmentace (rozdělení trhu)
VÝROBEK – jak jsou s ním uživatelé spokojeni, možnosti inovací
KONKURENCE – její chování, její politiky
OSTATNÍ PRVKY MARKETINGOVÉHO MIXU – účinnost reklamy
Druhy marketingových výzkumů
-
Výzkum terénu – zjišťují se primární informace (pohovory, dotazníky apod.)
-
Výzkum od stolu – využívají se sekundární informace
Etapy marketingového výzkumu
-
Definování problémů - musí se ujasnit cíl výzkumu, proč se provádí, co se očekává od jeho výsledku
-
Plán výzkumu – obsahuje cíl, metody, techniky, velikost zkoumaného vzorku, způsob zpracování informací, termíny
-
Sběr informací – základní etapa výzkumu, sbírají se jak primární, tak sekundární data
-
Analýza údajů – shromážděné informace se zpracovávají většinou statistickými metodami, musí vycházet z cílů výzkumu a umožňuje přijmout doporučení
-
Závěr a doporučení – sestavuje se závěrečná zpráva, doporučení musí být konkrétní a realizovatelné
Výběr zkoumaného vzorku
-
Podle cíle se vybírají osoby, které budou zastupovat celou populaci, nebo pouze určitou skupinu
-
Důležité je zvolit správnou velikost zkoumaného vzorku
Metody výzkumu:
-
Pozorování – výzkumník zaznamenává skutečné chování, nebo jednání buď osobně, nebo pomocí elektronických přístrojů (měření sledovanosti pomocí peoplemetrů)
-
Dotazování – údaje se získávají pokládáním otázek, rozlišujeme osobní dotazování (rozhovor) a telefonické dotazování, elektronické, písemné – prostřednictvím dotazníků
DOTAZNÍK
-
Musí být jasná hlavní myšlenka a na koho se s ní budeme obracet
-
Otázky musí být jasné a srozumitelně formulované, musí mít logické pořadí, nemělo by jich být moc
Typy otázek:
Uzavřené – umožňují výběr z předepsaných variant, člení se na alternativní (je možné vybrat jednu možnou odpověď)
Uzavřená s více možnostmi odpovědí
Uzavřená s otevřeným koncem
Uzavřená s použitím škály
Otevřené – nemají předepsanou možnost odpovědi
Identifikační – pohlaví, věk, vzdělání
Experiment – např. experim. Prodej spojený s propagační akcí
Cena
Pojem
-
angl. price
= hodnota produktu, služby vyjádřená v penězích
= množství peněz, které zaplatíme za produkt
Způsoby stanovení ceny
poptávková cena – taková cena, jakou jsou zákazníci ochotni zaplatit
nákladová tvorba ceny – viz kalkulace – sečteme veškeré náklady + požadovaný zisk
konkurenční cena – vycházíme z konkurence
Minimální hranice ceny