12
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12. MARKETING II.
Marketing – základní pojmy
Marketing = nauka o trhu
= podnikatelská filozofie, metoda řízení firmy, která vychází z potřeb zákazníků, na základě jejich znalostí vytváří obchodní a výrobní politiku firmy
z angl. slova market = trh
Trh = místo, kde se střetává nabídka s poptávkou na základě nabídky a poptávky se vytváří cena zboží
Nabídka = množství zboží, které jsou prodejci ochotni prodat
Poptávka = množství zboží, které jsou spotřebitelé ochotni nakoupit za určitou cenu
SWOT analýza
-
silné a slabé stránky podniku
-
příležitosti a hrozby
-
slouží k analýze podniku
Silné stránky - na čem si firma zakládá, v čem je dobrá – tradice, značka, šíře sortimentu, nové technologie, vysoká kvalita výrobků
Slabé stránky – negativa, co by se mělo zlepšit, firma musí své slabé stránky znát, aby je mohla odstranit – nízký prodej, technologická zastaralost
Příležitosti – vstup na trh v Kazachstánu, spojit se s větší firmou, vytvořit celek
Hrozby – finanční krize, nejistota na trzích, levné dovozy, růst cen energie
Marketingový informační systém
Průzkum trhu – nutnost vyplývá z definice marketingu. Zákazník na trhu vystupuje jako spotřebitel.
Informace zjišťujeme:
O produktech – proč to kupujeme? Co upřednostňujeme oproti konkurenčnímu produktu, jaké to má pro nás výhody?
O konkurenci
O spotřebitelích – např. starší lidé si koupí mobil s jednodušším ovládáním a horším vzhledem než teenageři, kterým jde především o vzhled a funkce
O cenách – je důležité vědět ceny konkurence
Nástroje marketingu
Produkt = jakékoliv zboží (elektrotechnika, budovy, stavby, vzdělání)
Cena = tvoří se na trhu
Distribuce = cesta jak se zboží dostane ke spotřebiteli
Propagace
Produkt
Vše, co je prodáváno
Uspokojuje naši potřebu (něco chci, tak si to koupím) (kvalita, cena produktu)
Cena
Pohybuje se mezi dvěma póly
Spodní hranicí jsou náklady firmy
Horní hranicí je cena konkurence
Distribuce (místo prodeje)
přímo od výrobce (nákup v obchodě, přes internet)
Přes sprostředkovatele
V obchodě
Propagace
Reklama
Podpora prodeje (slevy, vzorky,…)
-
Jeho součástí je průzkum trhu, který patří do marketingu I.
-
Je to systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit
Zdroje marketingových informací:
Primární data
-
Informace získané marketingovým výzkumem
-
Náklady na jejich získání jsou vysoké, ale jsou velmi cenné a nedá se bez nich obejít
Sekundární data
-
Již dříve zpracované informace, často jsou veřejně dostupné
-
Dělí se na: interní – zevnitř firmy (účetnictví, kalkulace)
externí – veřejně publikované materiály (tiskové zdroje, obchodní zdroje)