Marketing a marketingové koncepce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketing a marketingové koncepce, rozhodování kupujícího
= metoda řízení, jejíž cílem je uspokojení potřeb, přání a očekávání zákazníků lépe něž to dokáže konkurence
= propagace, cena, produkt, distribuce
Outsourcing = dělá za mě něco někdo jiný (např. zaplatím nějaké firmě, aby mi udělala logo)
Inhouse = dělám si všechno sám (udělám si sám svůj web …)
VÝVOJ MARKETINGU
Výrobní koncepce
Předpokládá, že zákazníci upřednostňují levné a široce dostupné produkty a služby
Podniky se snaží vyrábět velké množství levných výrobků a prosazovat se na trhu nižšími cenami
Např. produkce textilu v Asii (využívá levnou pracovní sílu) – Baťa, Ford
Výrobková koncepce
Předpokládá, že zákazníci si automaticky koupí vylepšenou verzi stávajícího výrobku, že dávají přednost vysoké kvalitě
Podniky se snaží vyrábět co nejkvalitnější produkty
Např. luxusní automobily Bugatti (vůz je možné upravit na míru)
Prodejní koncepce
Předpokládá, že zákazníci budou kupovat známé dostatečně rozšířené produkty a služby
Cílem výrobce je spíše prodat to, co vyrobil, ne vyrábět to, co by prodal
Např. pojištění, teleshopping
Marketingová koncepce
Předpokládá, že podnik bude úspěšný pouze tehdy, když správně odhadne potřeby zákazníka na cílovém trhu a dokáže je svými výrobky uspokojit
Tomu, jaké mají zákazníci PPO přizpůsobujeme marketingový mix
Sociálně marketingový přístup
Podnik bere v úvahu potřeby společnosti jako celku
Zvažuje dopady na životní prostředí, etiku, soc. vztahy
Tento přístup vede k lepšímu obrazu podniku a jeho vnímání zákazníky
Společenská odpovědnost firem (CSR)
Např. posun ve využívání kožešin od pravých k umělým
MARKETINGOVÉ KONCEPCE – rozdíly
Koncepce nemarketingová
Firma → produkty → prodej → zisk z prodeje
Koncepce marketingová
Trh → produkt podle přání zákazníků → marketingový mix → zisk z uspokojení zákazníků
MARKETINGOVÝ MIX
Synergie (jsou provázány)
Tvoří 4 základní nástroje, které jsou navzájem provázány:
Product = výrobky/produkty
Price = ceny
Place = distribuce
Promotion = propagace
Poznámka – v dnešní době se 4P rozlišují, hlavně pro služby, a to na 7P:
People = lidé
Process = procesy
Physical evidence = materiální prostředí
DVA ZÁKLADNÍ PRINCIPY MARKETINGU
Orientace na potřeby zákazníků
Zaměřuje se na vybranou skupinu zákazníků, která má podobné potřeby
Marketingový mix se přizpůsobuje tak, aby byly potřeby zákazníků uspokojeny co nejlépe
Princip – poznat potřeby konkrétní skupiny zákazníků a uspokojit je lépe než konkurence
Dosažení přiměřeného zisku
Podnikatelé, kteří chtějí zisku dosáhnout rychle většinou postupně ztrácejí důvěru zákazníků, proto je lepší zisk přiměřený, ale dlouhodobý
Princip – marketingově řízená firma musí dosahovat zisku, a to dlouhodobě