Marketing a marketingové koncepce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PROČ MARKETING?
Pro současný trh je charakteristická vysoká dynamičnost, neustále se měnící podmínky a konkurenční boj mezi podniky a zákazníky
Protože existuje konkurence, bez marketingového řízení se neobejde žádný podnik, který chce trvale uspět v konkurenčním prostředí
NÁKUPNÍ MARKETING
= pořizování zásob s ohledem na požadavky zákazníků
Marketing se projevuje již před začátkem výroby a poskytováním služeb
Podle toho, co budeme vyrábět musíme zabezpečit dodávky materiálu, stroje, budovy, zaměstnance apod. → marketing se prolíná s veškerou činností podniku
PŘÍPRAVA NÁKUPU
Nákupní průzkum
Informace, které materiály jsou vhodné, kteří dodavatelé by nám vyhovovali
Výběr určitého materiálu
Kvalitní (drahý) X méně kvalitní (levnější)
Výběr dodavatele
Srovnání vlastností materiálu nebo služby
Srovnání ceny a slev vzhledem k vlastnostem
Bere se v úvahu podpora prodeje, reklama apod.
Zabezpečení dodávek, kontakt s dodavateli
Odběratel usiluje o dlouhodobé dohody a výměnu informací (vlastnosti mat., změna sortimentu)
Odběratel hodnotí dodavatele a srovnává, zda jiní neposkytují kvalitnější mat. nebo lepší ceny
PRŮZKUM TRHU
= způsob pořizování informací
Měl by být prováděn předem (při podnikatelském záměru), a také průběžně (ověření, jak uspokojujeme zákazníky
Zajímají nás informace:
O PRODUKTECH
Konkurenční produkty, jejich prodej a obliba
U našeho zboží zjišťujeme přednosti a nedostatky
O KONKURENCI
Kdo jsou, kde sídlí, jaké používají marketingové nástroje
O SPOTŘEBITELÍCH
Kdo jsou naši zákazníci, proč, kdy a kde kupují naše produkty, kdo není náš zákazník a proč
O CENÁCH
Konkurenční, informace od obchodních partnerů …
Kde informace získáme:
STUDIUM MATERIÁLU
Tištěné zdroje, internet, informace od hospodářské komory
Konkrétnější jsou zprávy našich obchodních cestujících, zástupců z veletrhů, z jednání se zákazníky atd.
SAMOSTATNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ
Zorganizování zjišťování informací, které zrovna potřebujeme
Pozorování/dotazování zákazníků → sami nebo od specializovaných agentur
Zahrnuje:
Sběr dat
Vyhodnocení získaných dat
Na základě získaných informací přijetí opatření
DRUH DAT:
Primární
Údaje, které ještě nebyly publikované, od agentur, které se na to specializují
Dotazníky, pozorování, skupinové diskuze (focus groups)
Je „ušit na míru“, aktuální, info. má k dispozici pouze podnik, který je objednal
Dražší a náročnější na přípravu
Sekundární
Data už dříve zveřejněna, třeba i k jinému účelu
Informace z ČSÚ, z vědeckých institucí, z výročních zpráv podniků, z internetu
Rychlejší, levnější, dá se pořídit vlastními silami
Nemusí být aktuální, nemohou si určit přesně to, co potřebují
MARKETINGOVÝ PLÁN