Marketing a marketingové koncepce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Říká, jak se vyvíjí tržby z výrobku v čase
Většinou projde produkt 4 fáze (etapy)
Každý podnik má výrobky v různých fázích životního cyklu
Pokud podnik ví, v jaké fázi životního cyklu se výrobek nachází, může lépe přizpůsobovat svou marketingovou strategii
Každá fáze vyžaduje jinou taktiku (propagace ceny)
ZAVEDENÍ
Chvíle, kdy se výrobek objeví na trhu (začne se prodávat)
Cílem je získat zákazníky
Poptávka po výrobku je nízká (kupující ho neznají), výrobek musí být silně propagován
Prodej je nízký, ale je třeba pokrýt vysoké N na vývoj, zavádění výroby a uváděcí propagaci → zisk je nízký, někdy je prodej ztrátový
Pokud jde o absolutní novinku, může si podnik dovolit nasadit vysoké ceny
Reklamní kampaň může začít i před uvedením výrobku na trh (aby na trhu vznikl nedostatek)
RŮST
Roste objem prodeje, díky propagaci nebo jen větší známosti výrobku (lidé si doporučují mezi sebou) – WOM
V důsledku růstu objemu prodeje rostou tržby a zisk
Cílem je zvyšovat prodej
Podnik podporuje výrobek propagací, může zvyšovat kvalitu, přidávat doprovodné služby
Může se stát, že s podobným nebo inovovaným výrobkem vstoupí na trh konkurence
Možnost snížení ceny → větší podíl na trhu
ZRALOST
Výrobek je známý, lidé si ho oblíbili, dobře se prodává
Prodej výrobku je nejvyšší, ale už neroste
Objevuje se stále více konkurenčních produktů
Cílem je udržet maximální objem zisku
Intenzivnější propagace, reklama by měla zákazníky motivovat k loajalitě, k opakovanému vstupu
Tato fáze je pro podnik nejvýhodnější, měla by trvat co nejdéle
Toto období se dělí na 2 fáze:
Dospělost
Prodej roste, ale zisku zůstává stejný (podnik poskytuje slevy nebo se snaží rozšířit sortiment)
Nasycenost
Prodej zůstává stejný, ale zisk spíše klesá (vlivem poskytování slev nebo v důsledku cenového boje s konkurencí)
ÚPADEK
Období, kdy klesá prodej i cena
Podnik má různé možnosti, co dělat:
Může zastavit produkci a rozprodat zbylé zásoby
Počkat až odejde konkurence a převzít poptávku
Prodat licenci slabšímu podniku
Najít méně náročný trh nebo novou oblast užití