Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketing a marketingové koncepce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (105.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Říká, jak se vyvíjí tržby z výrobku v čase

  • Většinou projde produkt 4 fáze (etapy)

  • Každý podnik má výrobky v různých fázích životního cyklu

  • Pokud podnik ví, v jaké fázi životního cyklu se výrobek nachází, může lépe přizpůsobovat svou marketingovou strategii

  • Každá fáze vyžaduje jinou taktiku (propagace ceny)

  1. ZAVEDENÍ

  • Chvíle, kdy se výrobek objeví na trhu (začne se prodávat)

  • Cílem je získat zákazníky

  • Poptávka po výrobku je nízká (kupující ho neznají), výrobek musí být silně propagován

  • Prodej je nízký, ale je třeba pokrýt vysoké N na vývoj, zavádění výroby a uváděcí propagaci → zisk je nízký, někdy je prodej ztrátový

  • Pokud jde o absolutní novinku, může si podnik dovolit nasadit vysoké ceny

  • Reklamní kampaň může začít i před uvedením výrobku na trh (aby na trhu vznikl nedostatek)

  1. RŮST

  • Roste objem prodeje, díky propagaci nebo jen větší známosti výrobku (lidé si doporučují mezi sebou) WOM

  • V důsledku růstu objemu prodeje rostou tržby a zisk

  • Cílem je zvyšovat prodej

  • Podnik podporuje výrobek propagací, může zvyšovat kvalitu, přidávat doprovodné služby

  • Může se stát, že s podobným nebo inovovaným výrobkem vstoupí na trh konkurence

  • Možnost snížení ceny → větší podíl na trhu

  1. ZRALOST

  • Výrobek je známý, lidé si ho oblíbili, dobře se prodává

  • Prodej výrobku je nejvyšší, ale už neroste

  • Objevuje se stále více konkurenčních produktů

  • Cílem je udržet maximální objem zisku

  • Intenzivnější propagace, reklama by měla zákazníky motivovat k loajalitě, k opakovanému vstupu

  • Tato fáze je pro podnik nejvýhodnější, měla by trvat co nejdéle

Toto období se dělí na 2 fáze:

  1. Dospělost

Prodej roste, ale zisku zůstává stejný (podnik poskytuje slevy nebo se snaží rozšířit sortiment)

  1. Nasycenost

Prodej zůstává stejný, ale zisk spíše klesá (vlivem poskytování slev nebo v důsledku cenového boje s konkurencí)

  1. ÚPADEK

  • Období, kdy klesá prodej i cena

  • Podnik má různé možnosti, co dělat:

  1. Může zastavit produkci a rozprodat zbylé zásoby

  2. Počkat až odejde konkurence a převzít poptávku

  3. Prodat licenci slabšímu podniku

  4. Najít méně náročný trh nebo novou oblast užití

Témata, do kterých materiál patří