Marketing a marketingové koncepce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
FRANCHISING
Také jedna z možností strategie
Právo příjemce využít jméno určité zavedené firmy, její zkušenosti, technické a obchodní pomoci
FRANCHISANT
= příjemce franchisové licence
Podniká jako samostatný subjekt, na své riziko a N
Sám buduje příslušnou pobočku
Získá vyzkoušený projekt a může využívat zavedené jméno → ↓ riziko podnikání
Musí se podřizovat pokynům a kontrole dodržování kvality ze strany poskytovatele, dodržovat jednotný vzhled provozoven apod.
FRANCHISOR
= poskytovatel franchisingu
Rychleji a snáze proniká na trh, nemusí investovat do budování poboček a zajišťovat personál
Prodá licenci → prodá svůj podnikatelský koncept
FINANCOVÁNÍ
Na vybudování pobočky příjemce vkládá vlastní kapitál (někdy pomůže poskytovatel)
Platí se průběžné poplatky (pevná částka + podíl z obratu nebo přirážka na dodávky zboží)
Někdy je požadován vstupní poplatek za možnost franchisu využívat
Např. OBI, Burger King, Potrefená husa, McDonald´s
SLOŽKY MARKETINGOVÉHO MIXU
Marketingový mix = složkami jsou nástroje 4P
= celková nabídka zákazníkovi (nejen výrobek nebo služba)
= proto tzv. čtyřstupňová analýza produktu (4 úrovně)
úroveň – JÁDRO PRODUKTU
= představuje užitnou hodnotu produktu
Splnění základního účelu, proč zákazník produkt koupí (TV chce se dívat)
úroveň – REÁLNÝ (skutečný) PRODUKT
= vlastní podoba produktu (kvalita, tvar, styl …)
vyjadřuje, jaké má produkt užitné vlastnosti
Důležitý je obal produktu – chrání produkt, poskytuje důležité informace, podle něj často zákazník soudí kvalitu produktu (např. unboxing)
úroveň – ROZŠÍŘENÝ PRODUKT
Zahrnuje dodateční služby a užitky, kterými se produkt odlišuje od konkurence
(vylepšení, doplňky, servis …)
Služby spojené s produktem
Bezplatné služby
Poradenské služby, předvádění výrobků, prodloužená záruka (rozvoz pizzy)
Placené služby
Za úhradu N nebo s malým ziskem
Doprava, montáž – Ikea
Zprostředkované služby (outsourcing)
Prodávající je zadává jiné organizaci
Např. instalace pračky
Službou je i splátkový prodej nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru
úroveň – PSYCHOLOGICKÉ VNÍMÁNÍ PRODUKTU
Jak vnímá produkt zákazník = image, kvalita
Zahrnuje symboly ostatních úrovní a jejich prožívání zákazníky
= odlišuje náš produkt od konkurenčních produktů
Symbolizuje v představách zákazníků určité hodnoty producenta (kvalita, výhody a služby)
Může představovat sociální symbol – konkrétní značky užívá konkrétní typ lidí, kteří tím dávají najevo, kdo jsou
BRAND
= obchodní značka, která má vlastní identitu a je schopna být prezentována i bez výrobku
= má takové renomé, že si zákazníci značku spojí s určitým produktem (např. Apple)
= výrobce produktům může stanovit vyšší cenu