Marketing a marketingové koncepce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zahrnuje:
INFORMACE O STAVU TRHU
Zjišťují se okolnosti působení na trhu
Důležitá je charakteristika obyvatelstva (počet, věk) → nejvíce ovlivňují poptávku
Situace na jednotlivých trzích se liší, země mají různé zákony, hospodářskou a politickou situaci, jiné kulturní zvyklosti atd.
K analýze těchto faktorů se používá STEP analýza (PEST)
Např. technický a technologický pokrok, právní předpisy, hospodářská a politická situace
Zkoumá faktory:
VÝBĚR SEGMENTU
Segment trhu = skupina zákazníků, na kterou se zaměřujeme
Rozdělení trhu na jednotlivé segmenty (části), kde mají zákazníci stejné nebo podobné potřeby
Může tak přizpůsobit svoji nabídku jejich požadavkům
K segmentaci se používají segmentační proměnné:
Demografické – věk, vzdělání, velikost rodiny …
Geografické – oblast, podnebí …
Důležité je rozlišit, zda se jedná o:
Trh spotřební (B2C) = zákazníky jsou obyvatelé
Trh organizací (B2B) = zákazníky jsou podniky, státní orgány
ODLIŠENÍ OD KONKURENCE A VYTVOŘENÍ PŘEDSTAVY O ZNAČCE A PRODUKTU
Cílem odlišení značky je vytvořit žádoucí image určité značky a její odlišení od konkurence
Provádí se vyzdvihováním a zdůrazňováním jedinečných vlastností značky
Cílem odlišení produktu je vytvoření jasné představy o produktu a zároveň ho odlišit od konkurence (Coca-Cola – láhev poznáte i po hmatu)
ANALÝZA KONKURENCE
Má-li být podnik úspěšný musí své konkurenty dobře znát a snažit se, aby potřeby zákazníků uspokojoval lépe než oni
Jaké místo má mezi ostatními produkty „náš“ výrobek je tzv. pozice produktu
Aby podniky získaly co největší segment trhu, vytváří v rámci jedné společnosti několik značek, a to cenově dostupné, luxusní a prestižní
Konkurence může být:
Cenová = podniky si konkurují výší ceny
Necenová = v ostatních nástrojích marketingu (distribuce, propagace …)
ANALÝZA STAVU PODNIKU
Úspěšný podnik musí vědět, jak na tom sám je, jaké má tržní postavení
Z analýzy stavu podniku pak vychází jeho hlavní cíle, stanoví se hlavní poslání
Nejčastěji se používá SWOT analýza
Vymezení slabých a silných stránek podniku, příležitostí a hrozeb
Strenghts = silné stránky podniku (odborníci ve vedení)
Weaknesses = slabé stránky podniku (špatná komunikace)
Opportunities = příležitosti (možnost rozšíření trhu)
Threats = hrozby (silná konkurence)
MARKETINGOVÉ STRATEGIE
Určení, jakým způsobem budeme na trh působit a jak se vymezíme vůči konkurenci
2 opačné strategie:
Zvyšování spokojenosti zákazníků
Nejdůležitější je jakost produktů, úroveň služeb a vztahy k veřejnosti
Zaměření na luxusnější produkty
Příznivé ceny
Nejdůležitější je příznivá cena → musíme stále snižovat N ve výrobě, distribuci → to lze díky masové produkci