18 Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MANAGEMENT
Pojem management
Anglickému pojmu “management“ odpovídá české slovo “řízení“ (podnikové řízení).
Management je proces, při kterém manažer vytváří takové podmínky, aby bylo stanovených cílů dosaženo co nejlíp. Spolupracovníci jsou vedeni tak, aby dosahovali výsledků, kterých by jako jedinci sami nikdy nebyli schopni dosáhnout.
Management se opírá o poznatky mnoha vědních oborů (ekonomiky, matematiky, psychologie, sociologie, apod.), které aplikuje a rozvíjí na podmínky řízení.
management jako specifická funkce při řízení podniku (např. manažer prodeje, výrobní manažer, apod.)
management jako určitý způsob vedení lidí
management jako věda (odborná disciplína a obor studia)
Uplatňování a prosazování účinného managementu v praxi ovlivňuje řada faktorů. K nejvýznamnějším faktorům ovlivňující management patří:
Člověk
Vnější prostředí
Manažer
Manažer je člověk, který řídí a kontrolu práci jiných lidí. Manažeři jsou tedy lidé, kteří vykonávají management, tedy vedoucí pracovníci, kteří k dosažení daných cílů využívají kolektiv spolupracovníků a mají odpovídající pravomoci a zodpovědnost.
Manažeři nejsou jen řídící pracovníci velkých firem, ale i např. majitel obchodu s třemi, dvěma nebo i jedním zaměstnancem, starosta obce či předseda sportovního klubu.
Základní manažerské funkce:
PLÁNOVÁNÍ
ORGANIZOVÁNÍ
ROZHODOVÁNÍ
VEDENÍ LIDÍ A MOTIVACE
KONTROLA
PLÁNOVÁNÍ
Plánování je proces, ve kterém manažer formuluje cíle a snaží se stanovit nejlepší cesty k jejich dosažení.
Podstatou plánování je tedy uvědomělá činnost vedoucích pracovníků, při níž:
volí cíle
stanovují prostředky k dosažení cílů a úkolů
určují nejvýhodnější cesty k dosažení cílů v čase, nákladech, kvalitě, apod.
Plánování podle času lze rozdělit na oblasti:
délky plánovaného období
DLOUHODOBÉ - víc jak 5 let (nákup nové budovy, postavení budovy, apod.)
STŘEDNĚDOBÉ – od 1 do 5 let (nákup auta, modernizace kanceláří, aj.)
KRÁTKODOBÉ - do 1 roku (plán na týden, den, měsíc, čtvrtroku, půlroku, rok -
přijetí nového zaměstnance, nákup materiálu, služební
cesta, dovolené, zvýšení mezd, rozdělení práce, apod.)
významu obsahu
strategické plánování – (plánování dlouhodobé) – hlavním cílem je zajistit dlouhodobou existenci a prosperitu podniku (organizace, firmy)
Obsah strategického plánování: - rozhodnutí, že chci podnikat
- výběr činnosti podnikání (obchodní, výrobní, služby), právní forma podnikání
-,jakým způsobem budu dosahovat zisku, konkurence – ceny i průzkum trhu
- vztah k pracovníkům (jak budeme vybírat, kde je budeme vyhledávat, apod.)
taktické plánování – (plánování na 1 rok) – zvýšení mezd, vylepšení sociálního zázemí, zvýšení tržeb, plán nákladů a výnosů, apod.