21. Marketing, základy podvojného účetnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Marketingové makroprostředí
= je dané a nemůžeme na něj moc působit
a) Demografické vlivy
Velikost populace
Její struktura, hustota
Osídlení v regionu
Tendence v pohybu obyvatelstva = mobilita
Vývoj obyvatelstva - porodnost, sňatky, úmrtí
Charakter příjmů obyvatelstva
b) Ekonomické vlivy
Ekonomické prostředí se skládá z faktorů, které ovlivňují na jedné straně možnosti podniků nabízet výrobky a služby, na straně druhé možnosti zákazníků výrobky a služby kupovat. Záleží na:
Příjmech obyvatel
Cenách
Dostupnosti úvěru a půjček
Toto vše pak ovlivňuje kupní sílu obyvatelstva.
c) Přírodní (geografické) vlivy
Přírodní prostředí poskytuje část výrobních zdrojů, vytváří podmínky ovlivňující činnost podniku v otázce :
Životního prostředí
Vyčerpanosti zdrojů
Energetické situaci
Znečištění přírodních podmínek v krajině
d) Technické vlivy
Zahrnují všechny změny v technologii a technice, surovinách výrobcích a výrobních postupech. Podnikům přinášejí příležitosti a zároveň ohrožení
Nové technologie, materiály
Nemůžeme zastarávat, musíme jít s dobou
e) Politicko- právní vlivy
Toto prostředí je tvořeno legislativou, vládními orgány a zájmovými nátlakovými skupinami (lobby)
Zákony určují „pravidla hry“ v podnikatelské sféře a chrání firmy před nekalou soutěží
Chrání zákazníci před nepoctivým obchodníky
Chrání společnost před nebezpečnými výrobky
f) Kulturně- sociální vlivy
Jde o spotřební zvyklosti tradice, zvyky, kultura
Chování zákazníka na trhu
Vztah ke společnosti
Vztah podniku a marketingového prostředí
dva základní přístupy
1. Jsou podniky, které respektují makro a mikroprostředí jaké je →pasivní postoj, nesnaží se je ovlivňovat
2. Aktivní přístup podniku → snaží se působit na své okolí, aby bylo příznivé = MARKETINGOVÝ PODNIK
B) Základy podvojného účetnictví
Podvojný účetní zápis
zaznamenání každého účetního případu na dva účty, na jednom na straně MD a na druhém na straně D vždy stejnou částku.
Souvztažné účty
účty, které k sobě věcně patří při zaúčtování jednoho účetního případu
Souvztažný zápis
zápis, téhož účetního případu na dvou opačných stranách účtu
Rozvaha
Rozvaha = bilance
Každá účetní jednotka potřebuje pro své řízení přesné informace a stavu a složení majetku a o zdrojích jeho krytí k určitému okamžiku. Tyto informace poskytuje rozvaha.
Rozvaha – uspořádaná sestava majetku podle druhu a zdrojů krytí majetku podniku
Rozvaha – přehled aktiv a pasiv
Aktiva – majetek podniku uspořádaný určitým způsobem
dlouhodobý majetek (budovy, haly, stavby, dopravní prostředky, inventář)
oběžný majetek (materiál na skladě, výrobky, zásoby, zboží, odběratelé, pokladna, ceniny, BÚ)
Pasiva – zdroje krytí majetku